UNIMEDIA | Blogs.UNIMEDIA | Stela Popa       RSS

Portugalia, ţara de pe ţărm

16:47 Prin lume..., 10,044 afişări

“Portugalia este ţara de pe ţărm, unde se sfârşeşte uscatul şi începe marea”. Luiz Vaz de Camoes, poet epic al sec. al XVI-lea

După ce am revenit din vizita mea din Europa mi-am deschis blogul. Am scris despre moldovenii de acolo, cu problemele şi nevoile lor din străinătate. În articolul de mai jos voi deschide o altă pagină, cea a unui simplu turist. Astfel, în Portugalia, dacă mergi ca vizitator, ai cu siguranţă ce vedea. Îţi dai seama imediat că peisajul divers, istoria şi cultura acestei ţări, o diferenţiază de restul Europei.

Am stat 3 săptămâni şi nu am reuşit sa vizitez decât o mică parte din locurile frumoase ale acelor ţinuturi.

Isus Hristos, salvatorul portughezilor

stela popa portugalia editatCine merge la Lisabona, ca turist, trebuie să treacă, întâi de toate, pe la Statuia lui Hristos Mântuitorul (Cristo Rei). Este o construcţie impozantă, concepută de arhitectul António Lino, care a durat 9 ani. Pe mine m-a impresionat baza monumentului. Este înaltă de 82 de metri, iar statuia în sine de 28 de metri! Aceasta din urmă este o copie exactă a celei lui Hristos din Rio de Janeiro, doar că de dimensiuni mai mici. Portughezii sunt mândri de această realizare şi spun că anume ea a fost cea care i-a salvat din cel de al doilea război mondial. Zilnic, aici, turiştii vin sute. La „umbra lui Hristos”, de sus, am savurat şi eu vederea impresionantă a Lisabonei.

Portugalia, o ţară a castelelor

Palatul Păcatelor (Palacio da Pena) este situat în Sintra, un oraş din districtul Lisabona, situat la cca 25 km vest de capitală. De altfel, Sintra, este una din cele mai celebre staţiuni montane ale Portugaliei. Aici poţi vedea conacele tuturor familiilor bogate portugheze. De altfel, acest orăşel, a fost inclus în patrimoniul mondial UNESCO datorită frumuseţii lui.  Aici am vizitat, aşa cum spuneam, Palatul Pena, alături de frumosul şi imensul parc da Pena. Dacă ajungeţi acolo vreo dată să ştiţi că  vizita integrală, pentru o singură persoană, costă 11 euro. Cei leneşi, care nu vor să-şi pună muşchii la muncă, sau pentru cei care nu pot să meargă, din varii motive, vor mai avea nevoie de încă 2 euro dacă aleg să urce până sus la palat  cu trenuţul.

stela popa portugalia1 -editatPalatul Pena a fost construit în sec. 19 de regele Fernando, peste o mănăstire care data din sec 16. Viu şi multiplu colorat, prezentând o mare diversitate de stiluri, palatul impresionează prin arhitectura bizară şi unică în felul ei. În interior lucrurile de altă dată ale familiei regale stau intacte. Din păcate, ca în destul de multe alte locuri, nu ai voie sa filmezi sau sa fotografiezi in interior, aşa că mai mul mi-a plăcut afară. Da, eram să uit. M-a impresionat atelierul de lucru al regelui. Interesante picturile sale, de altfel. La Palatul Păcatelor, terasele construcţiei oferă o vedere spectaculoasă a întregii regiuni, de la Atlantic până la Tejo şi Lisabona.

De sus, asupra vârfului vecin, stă falnic Castelul Maur (Castelo Dos Mouros) Construit în secolele 8-9, care a fost cucerit în secolul 12 de Dom Afonso Henriques, primul rege al Portugaliei, după ce îşi căştigă independenţa. După ceva timp s-a ruinat definitiv, dar este reparat în secolul 19.

Castel după castel ! Mă minunam. La noi aşa ceva nu vezi ! A fost prea vitregă istoria cu noi şi nu ne-a dat timp şi putere pentru aşa ceva !

stela popa portugalia2 -redactatAm coborât şi am mers să urc şi la Castelul Maur. Jos norii plonjau frumos deasupra oraşului, iar vuietul neîncetat al acestuia abia de îl auzeam de aici. Pentru ca era totuşi frig la înălţimea aceea si bătea un vânt puternic dinspre Atlantic, nu am zăbovit prea mult şi am coborât. În drum spre maşină am decis să trec şi pe la Conventos dos Capuchos, un loc al călugărilor franciscani, construit de Avaro de Castro încă din 1560. Intrarea costă 4 euro. Singurul lucru impresionant este cum au locuit călugării în chiliile din piatră Acestea erau atât de mici şi incomode încât nu îmi pot imagina cum de încăpeau în ele! De altfel, un loc destul de bizar.

Deşi eram extenuată, totuşi am decis de pe munte până în oraş, să cobor pe jos. Pantele au fost anevoioase şi chinuitoare, dar aici mi-am testat condiţia fizică şi faptul că am reuşit să ajung  în 40 de minute jos, m-a încântat.

Moldovenii, când aud de locurile turistice ale Portugaliei, fie cunosc desul de bine detalii despre acestea, fie deloc. Există o explicaţie: unii îşi dau interesul să cunoască ţara în care au mers, alţii mai deloc. Astfel, în privinţa vizitării unor locuri frumoase, am ţinut cont de sfaturile unor concetăţeni competenţi şi nu am regretat.

Quinta de Regaleira este unul dintre locurile recomandate. Este inclus în patrimoniul UNESCO. Acest impresionant şi deoseit castel se află în mijlocul centrului istoric de la Sintra. A fost construit in 1904-1910. Motivul: iubirea pentru o femeie, Viscondessa da Regaleira, care, din nefericire, nu a mai prins ziua definitivării lui.

Împreună cu parcul, palatul se întinde pe un areal de 4 hectare. Dintre toate locurile vizitate gradina de la Quinta de Regaleira m-a lăsat fără replică. Este ca în paradis. Verdele crud al verii se combina atât de bine cu arhitectura greoaie a castelului, iar bisericuţa regilor, aflată în faţă, completează perfect peisajul. Era ca într-un  film…

La ultima palmă de pământ a Europei

Pentru orice turist care merge să viziteze Portugalia este de neconceput să nu treacă şi pe la ultima palmă de pământ a Europei, sau punctul cel mai occidental – Cabo da Roca. Pe malul oceanului, situată la 13 km de Sintra, Cabo da Roca este vizitată de mii de turişti, iar bliţurile nu mai contenesc. La oficiul de turism, cine doreşte să eternizeze vizita, îşi poate cumpăra un fel de atestat, unde scrie ca ai ajuns la capătul Europei! Costă 5 euro. Din păcate, eu am ajuns la ora prânzului când acest oficiu era închis.
De sus, oceanul se zbate nervos şi se aruncă furios în această ultimă bucată de pământ care îl înfruntă de mii de ani. Frumuseţea naturii de aici este de nedescris. Priviţi pozele alăturate şi veţi înţelege.

La locurile sfinte

În nordul Portugaliei este unul dintre cele mai cunoscute locuri de pelerinaj pentru creştini, Fatima. Pelerini şi oameni simpli din toată lumea vin să viziteze acest loc sfânt şi să păşească pe urmele unde s-a arătat fecioara Maria în anul 1917 unor copii. Divinitatea le-a transmis mai multe mesaje importante precum prevenirea în legătură cu unele viitoare catastrofe şi i-a îndemnat sp cară oamenilor mai multă “dragoste şi credinţă”. Citiţi aici această istorie interesantă şi vedeţi ce zice Maica Domnului despre riscul exterminării omenirii din cauza păgânismului comunismului din Rusia.

Peisajul de la Fatima este deosebit. Fiecare om care trece pe la acest loc aprinde o lumânare cu gândurile curate şi înseninate. Oamenii care vor ca Sfânta Maică să îi ajute parcurg în genunchi o alee! Femei cu copii în braţe, bătrâni li tineri, toţi se roagă parcurgând în genunchi drumul şi rugându-se fiecare pentru ce durere sau nevoie are.

De altfel, celebra statuie a Fatimei (adică Maica Domnului), sculptată în anul 1947 de către Jose Thedim după descrierea făcută de una dintre cei trei copii, care au văzut-o pe Fecioara Maria la Fatima  în anul 1917, a călătorit în peste 100 de ţări din lume până acum. Cine ajunge pe acele locuri se consideră un fericit. La fel am fost şi eu.

Ce mănâncă portughezii şi ce am mâncat eu

Bucătăria portugheză nu străluceşte prin fantezie, dar este consistentă. În schimb am înţeles de la moldovenii de acolo că portughezii care au încercat bucate preparate ca la noi acasă au fost încântaţi. Ingredientul de bază al bucătăriei portughezilor este morunul sărat, care se regăseşte în mai bine de 365 de reţete. Eu am încercat însă altceva, tradiţional acelor locuri. Am fost la Pasteis de Belem, care datează încă din 1837, şi am încercat tartinele lor specifice. Nu m-au impresionat prea tare, între noi fie vorba, dar … am gustat şi eu.

Fotbalul pe primul loc

Cine este pasionat de sport ştie că portughezii sunt «nebuni» după fotbal. O dovadă sunt şi cele două stadioane ale echipelor Benfica şi Sporting, care sunt amplasate nu la mare distanţă una de alta. Le vedeţi în imagine. Benfica e cu roşu şi Sporting cu verde. Nu sunt o împătimită a fotbalului, aşa că nu comentez prea mult şi merg mai departe, la un parc marin şi grădina zoologică

Printre peşti şi animăluţe

După ce am urcat munţii Portugaliei în sus şi în jos, am decis ca ultimele două zile să stau în Lisabona. Astfel că, am mers la parcul marin Oceanario de Lisboa. Ce mai vorbă, o frumuseţe cum rar îi este dat ochiului uman să admire. M-am convins încă odată că natura este o feerie! Am achitat 11 stela popa portugalia alaturi de focaeuro şi am stat liniştită câteva ore pe “fundul oceanului”; ce-i drept, măiestrit improvizat. Acvarii imense stăteau în faţa turiştilor şi a copiilor exaltaţi. Cei mici, la fiecare peşte mai mare care trecea pe lângă ei, scoteau sunete asurzitoare de mulţumire şi uimire. Tot aici l-am văzut şi pe Lolo. Pinguinul Lolo… Vă mai aduceţi aminte de desenul animat din copilărie cu micul pinguin Lolo?

A urmat apoi grădina zoologică. Aici intrarea e nici mai mut nici mai puţin decât 15 euro. Merită! Deşi, nu pot să spun că zoo e prin ceva ieşită din comun faţă de celelalte grădini de acest fel ale altor oraşe, totuşi un concert cu morse şi pinguini cum am văzut acolo, nu prea mi-a fost dat să văd în alte astfel de locuri vizitate de mine până acum. Iar morsa din imagine nu era la primul turist, după cum stătea cuminte la fotogtafiat!

A fost călătorie care a meritat, exceptând traiul moldovenilor, pe care l-am urmărit şi  m-a întristat…

7 raspunsuri

1. Sandu spune:

:D Da, “da-i cezarului ce-i apartine”… Asta continui s-o spun si eu: Portugalia ca destinatie Turistica o recomand fiecarui, insa ca loc unde m-as stabili cu traiul, ma mai gindesc.
    Chiar sunt locuri simpatice… Dar cred ca pina cind eu m-am incadrat printre “Moldovenii, când aud de locurile turistice ale Portugaliei, nu cunosc mai nimic” :) )) dar am inceput sa repar aceasta greseala ;)
    Frumoase fotografii, jumate coincid cu ale mele :)

2. io spune:

Tara casatelelor este Regatul Unit… Cabo da Roca e extrema vestica doar a Europei Continentale…

3. Stela Popa » Blog Archive » Amsterdamul și Lisabona din avion spune:

[...] părerea mea: Amsterdamul și Portgalia cu frumoasa ei Lisabona (vezi ce am scris anterior despre acestea) fotografiate din [...]

4. Stela Popa » Blog Archive » Mentalitatea sovietică emigrează în… Portugalia? spune:

[...] în timpul comunist-sovietic, dar la care nu se aşteptau în Portugalia.Cum spuneam deja, în scurta mea vizită de două săptămîni în țara de lângă ocean, am stat de vorbă cu diferiți concetățeni [...]

5. florin spune:

Sunt niste poze superbe si bine realizate.Portugalia este o tara foarte frumoasa cu oameni extraordinari de primitorisi un caracter fantastic.Este tara unde a-si dori nu numai sa o vizitez ci si sa locuiesc.

6. Dan spune:

Mi-ai descris calatoria, insa la Sintra cand am fost eu nu ploua si era destul de bine incat am reusit sa vedem palatele Pena si Quinta de Regaleira, apoi am hoinarit pe litoral de la Cascais pana la Lisbon, in zile de odihna am vizitat muzeele da la Belem si bineinteles ca am fost la Pasteis de Belem.
    Ce sa spun? fara replica!

7. yana spune:

inntradevar portugalia merita de vizitat!!!! eu locuesc aici deja 8 ani

Lăsați un comentariu

Website

Comentariu:

NOTA: Moderarea comentariilor poate întârzia timpul apariției lor. Vă mulțumesc.