MAE francez avertizează: Nu mergeți în Transnistria!
23 May 2009 00:08 Articole,MAE francez îşi avertizează cetăţenii în legătură cu vizitele întreprinse în Transnistria. Potrivit unei informaţii apărute pe www.diplomatie.gouv.fr, la data de 24 maritie 2009 , călătoriile în Transnitria (regiunea secesionistă situată în Estul Republicii Moldova), precum şi tranziturile între Moldova şi Ucraina sunt nerecomandate cetăţenilor francezi.
Informaţia am găsit-o pe blogul bunei mele prietene Doina Munteanu-Bucur care, în acest moment, locuieşte în Franţa. Jurnalista spune că motivul de bază pentru care Ministerul Afacerilor Externe din Franţa îşi avertizează cetăţenii, care se aventurează să viziteze “statul” lui Smirnov, ar fi că ”în regiune nu este asigurată securitatea deoarece acest teritoriul nu se află sub controlul guvernului Moldovei”. În consecinţă, MAE francez avertizează că “Ambasada Franţei nu poate asigura asistenţă cetăţenilor săi care întâmpină dificultăţi la traversarea acestei regiuni”.
Potrivit aceleaşi surse, deseori, turişti francezi, care au încercat să treacă în Transnistria, atât de pe partea R. Moldova, cât și cea a Ucrainei, au întâmpinat diferite probleme cu „gărzile transnistrene”. Deşi aveau asupra lor paşapoarte europene, cetăţenii francezi au fost obligaţi să plătească taxa de intrare pe teritoriul Transnistriei, sau să achite amenzi fără explicații temeinice. Mai mult chiar, www.diplomatie.gouv.fr scrie că au fost semnalate şi câteva cazuri de violenţă.
În concluzie, Ministerul Afacerilor Externe al Franţei atenţionează că Ambasada Franței de la Chișinău nu are posibilitatea să intervină în cazul incidentelor de acest tip de pe teritoriul Transnistriei.
Așadar, iată că Transnistria devine sperietoarea Europei, iar pe lângă ea … și noi.
Mai jos, redau integral textul apărut pe www.diplomatie.gouv.fr
Sécurité
Les voyages en Transnistrie (région sécessionniste, située à l’est de la Moldavie) sont déconseillés, y compris les transits entre la Moldavie et l’Ukraine. Cette région, où la sécurité n’est pas assurée, est hors du contrôle du gouvernement moldave. Par conséquent, l’ambassade de France ne peut assurer l’assistance aux Français de passage en difficulté dans cette région. Il est fréquent que des voyageurs – pourtant en possession des documents appropriés – qui ont traversé la Transnistrie depuis la Moldavie ou l’Ukraine, signalent avoir rencontré des difficultés auprès des “gardes frontières” transnistriens (refus de passage, exigence de paiement d’une “amende”). Quelques rares cas de violences ont également été signalés. L’Ambassade de France n’a pas la possibilité d’intervenir lors d’incidents de ce type.
Au début de l’été 2006, deux engins ont explosé dans des transports en commun de Tiraspol, la “capitale” administrative de la Transnistrie. Ces incidents ont fait chacun plusieurs morts et blessés.
D’une manière générale, il est préférable de ne pas arborer de bijoux ou montres de prix et déconseillé de porter de manière ostensible un appareil de photographie ou une caméra, sans être accompagné.
Il est recommandé de n’utiliser que les taxis professionnels ou, le cas échéant, de louer une voiture avec chauffeur.
Pentru varianta de pe www.diplomatie.gouv.fr fă click aici.



























May 23 2009 la 00:35
trad. în româna
Securitate
Calatoriile în Transnistria (regiune secesionista, situata la estul Moldovei) nu sunt recomandate, inclusiv tranziturile între Moldova si Ucraina. Aceasta regiune, unde securitatea nu este asigurata, este în afara controlului guvernului moldovean. In consecinta, ambasada Frantei nu poate asigura asistenta francezilor în trecere aflati în dificultate în aceasta regiune. Este frecvent ca, chiar în posesia documentelor necesare- calatorii care au traversat Transnistria din Moldova sau Ucraina, semnaleaza ca ar fi întâlnit dificultati pe lânga „garzile de frontiera” transnistrene (refuz de trecere, exigenta platirii unei „amenzi”). Câteva cazuri rare de violenta au fost de asemenea semnalate. Ambasada Frantei nu are posibilitatea de a interveni în cazul incidentelor de acest tip.
La începutul verii 2006, doua aparate au explodat în transporturi în comun din Tiraspol, „capitala” administrativa a Transnistriei. Fiecare din aceste incidente au facut câtiva morti si raniti.
In general, este preferabil sa nu se afiseze bijuterii sau ceasuri de valoare si nu este recomandat sa se poarte într-un fel ostensibil vreun aparat de fotografiat sau camera video, fara a fi însotit.
Este recomandat sa fie folosite numai taxi-urile profesionale sau, eventual, daca e cazul, sa se închirieze o masina cu sofer.
P.S. un coleg jurnalist francez din Belgia mi-a zis ca a platit “amenda” de 50 dolari la “frontiera” Transnistriei. Si ca separatistii de la frontiera sunt “draguti” cu ei. La fel mi-a zis si un jurnalist britanic. Cred ca ei nu ar fi avut acelasi comportament fata de un jurnalist român. Sau chiar basarabean, care nu se prea descurca în rusa (eu, spre exemplu), chiar daca as fi vorbit cu ei în alte limbi straine.
May 23 2009 la 00:39
Stela mersi mult pentru tot ce faci,noi generatia anilor 1977,te sustinem,aici suntem-si juristi,si economisti si medici.Credene ca noi vom face tot posibilul ,dar si tu lupta alaturi de noi!
May 23 2009 la 00:52
“MAE francez avertizează: Nu mergeți în Transnistria!” – în Transnistria şi ca Moldovean e periculos să te duci… nu mai zic de Franţa…
May 23 2009 la 01:53
Dar nu inteleg oamenii de acolo ce au cu strainii? Asa e ospitalitatea la ei sau toti sint anti-sociali sau bolnavi mintali?
May 23 2009 la 08:06
eu nu inteleg de ce ar vrea francezii sa treaca pe acolo:)poate maxim 2-3 temerari pe an, doritori de senzatii extreme:))
May 23 2009 la 08:58
În Tembelenistria nu… românii din România în Molotovia nu… aceste teritorii mustesc de civilizația trântită de marea cultură rusă…
May 23 2009 la 09:04
Pt.,
CCCP
Ce zici CCCPULE? Asta-ți dorești-n continuare? Așa consideri să fie o soicetate?
Pt.,
cârcotașii SIS-iști
Dar voi SIS-iștilor ce mai poposiți prin acest curat blog, ce părere aveți? Voi SIS-iștilor ar trebui să dați dovadă de mai multă inteligență (doar sunteți servicii de informații) și să vă impuneți cu o atitudine europeană, civilizată demnă de anul 2009… Mai “trageți-i de urechi” pe guvernanți, arătați-le că greșesc, că istoria o murdăresc… Nu?
May 23 2009 la 09:09
Pt.,
cârcotașii SIS-iști
Pe site-ul SIS am văzut cum ați pomenit de 9 mai victorios-eliberator… dar de ziua Europei n-ați pomenit nimic. De ce?
May 23 2009 la 09:12
Și nemții-mi pare că au o asemenea sugestie; cred de fapt că toate țările cu democrații așezate au acest sfat pentru cetățenii lor…
May 23 2009 la 09:15
Ca răspuns ar trebui și noi europenii din UE, etc. să fim foarte bănuitori, restrictivi față de cetățenii din teritoriile proruse… Ar fi dureros pentru cetățenii de rând dar cred, că așa ar fi mai corect… noi suntem buni, permeabili; eh…
May 23 2009 la 10:33
Pt.,
Maria Mirabela
Ei; rar te vede lumea. Mă bucur că te vîd din nou pe aici. Spune-ne; noutăți, ceva despre activittea probasarabeană?
May 23 2009 la 11:20
Tembelenistrenii petrec cu nonșalanță revelionaele în stațiunile agroturistice din România… și le place țuica, preparatele, locurile, servirea… așa și0n cazul multor românofobi, ori comuniști din R.M…. Io, nu i-aș lăsa… Să meargă a petrece în Coreea de Nord, ori Rusia… O parte din nomenclatura R.M.-istă, tembelenistreană își trimit progenituriel la studii în Transilvania (Timișoara, Cluj-Napoca)…. De ce???
May 23 2009 la 11:45
Si voi cei din Basarabia niciodata nu v-ati pus intrebarea: oare cum se descurca cei din stinga Nistrului care pentru a merge acasa trebuie sa treaca prin zeci de vame, de parca ai merge intr-o tara straina????? Francejii au facut o vizita …. dar noi suntem aici de ani de zile …
May 23 2009 la 11:49
Salutare,
Daca ati sti cati comunisti isi trimit copiii la studii in Romania?
I-am intrebat pe studentii mei din Transnistria, care afirmau cu voce tare ca pe malul stang al Nistrului e mult mai bine sa traiesti, de ce vin in Chisinau la studii? Nu au stiut sa-mi raspunda. Apoi i-am mai intrebat si de ce nu se mai intorc inapoi in Transnistria daca este atat de bine? S-au uitat ca turistii la piramide la mine si cu atat mai putin mi-au putut raspunde… .
Mi-e dor de Stefan cel Mare si de unchiul sau Vlad Tepes… .
May 23 2009 la 13:03
este adevarat,toti pleaca si nimeni nu se intorc aici.motivul este ca aici e “foarte bine”.pleaca lumea din partea stinga cit si din partea dreapta a nistrului.la chisinau un regim comunist,dar aici e dublu regim.cine spune ca in transnistria e bine,minte,ca asa le-au uscat mitile smirnov cu televiziunea lui.
May 23 2009 la 13:04
cred ca vlad tepes ar putea face ordine aici in teritoriu,in rest uitati de transnistria ca este vinduta deja.o sun ferm fiindca locuiesc aici si urmaresc eveimentele foarte bine
May 23 2009 la 13:09
Pt.,
anelia
Mă bucur că poposești în acest blog. E pentru mine ceva foarte rar să relaționez cu-n transnistrean. Spune-mi care e pulsul la nivelul străzii acolo?
May 23 2009 la 13:12
Pt.,
Angy
Așa e… și tot mulți dintre comuniști românofobi își petrec pe aici prin Ardeal revelioanele…
May 23 2009 la 13:17
pentru Maria Mirabela,
Cei care nu cunosc “legile lor”,toti sunt taxati cu amende,care nu inteleg pentru ce le achita.in rest nu primesc nici un bon pentru achitarea amenzilor, fiindca omul destept indata apeleaza in judecata si are cistig de cauza.nu este vorba numai de ziaristi,dar si de oameniii de rind care circula tranzit pe teritoriul “rmn”.ca sa fiti mai informati, aici sunt incalcate toate drepturile fundamentale.daca ai nimerit pe mina “legii” este foarte greu sa te descurci,doar daca ai bani mult mai poti iesi din miinile fiarelor.
apropo,vreau sa va mai previn,cei care doresc sa vina in transnistria cu diferite scopuri,ar fi bine sa fiti insotiti de cineva de aici din teritoriu care poseda limba rusa si care sa stie sa va ia apararea.chiar nu riscati sa veniti singuri sa bagati capul ditect in capcana. o spun eu,care locuiesc aici si stiu bine unde poate aduce neatentia.iar daca ati nimerit aicila vama lor intimplator,fiti cu ochii pe bagaje si pe miinile vamesilor fiindca va arunca pachetele cu substante narcotice fara sa observati.atunci chiar nu va mai descurcati deloc.
May 23 2009 la 13:20
oamenii de “rada”, eu le zic oamenii de rind exploadeaza deja,la fel ca si la chisinau.sunt satui de atita mizerie si minciuna.vb serios. comunic zilnic cu rusi,ukraineni,etc care sunt dati peste cap de regimul criminal
May 23 2009 la 13:26
pt.Napocel,merci mult,eu urmaresc de mult timp acest blog.cind anjung acasa dupa o zi de munca ,deschid mai intii unimedia,jurnaltv.md,protv.md si multe alte saituri romanesti si ma informez,apoi merg a doua zi la servici si mai povestesc si la colegi ce se intimpla in lume.
ca sa fiti la curent,televiziunile de la bucuresti cit si cele de la chisinau sunt blocate.unica sursa de informare este netul,sa le dea Domnul sanatate la cei care l-au adus pentru noi.
May 23 2009 la 13:30
Pt.,
anelia
Toată stima. :-*
May 23 2009 la 13:35
Bine, bine Anelia,
Vrei sa uitam de Transnistria de tot? Asta ne propui?
Cand am auzit pentru prima data de un asemenea scenariu am ramas stupefiata de-a dreptul. In timp am inceput sa ma gandesc serios la aceasta solutie. Doar ca exista un “dar” aici.
E ca si la pedeapsa cu moartea: cine va apasa butonul sa porneasca scaunul electric? Eu nu pot sa fac asta!!! Iar daca ati face-o voi ar insemna sinucidere curata… .
Deci nu pot sa imi permit sa invoc in voce tare o asemenea solutie, si asta in pofida faptului ca sunt din domeniul relatiilor internationale.
Este mult prea complicat totul, mult prea… .
May 23 2009 la 13:39
imi place mult adresarea pt.dpmnii SISIsti,fascisti,sunt niste imbecili ca si seful statului.Am fost martor ocular la evenimentele din 7 aprilie.chiar acesti domni de la SIS nu au demnitate deloc.am muncit aici la judecatoria din tiraspol 5 ani.in data de 7 aprilie,am vazut personal,in fata guvernului si a presidentiei fete cu anticedente penale,anume din tiraspol.spuneti va rog,ce cautau ei acolo?unire cu romania?imi pare rau pentru mentaliattea care o aveti,domnii sisului,va vindeti sufletul pe banii murdari a lui voronin.banii azi sunt,iar miine poti pierde tot.dar imi pun intrebarea?oare veti mai putea calca pe pamint dupa atitea crime savirsite impotriva poporului vostru?doar veti fi blestemati de toata lumea care sufera.ar fi bine sa va ginditi la ceea ce zic eu.vreau sa va zic ,ca aici la tiraspol la fel au fost folositi asa numitii “moldovei”care au lins talpile si nu numai la tovarasul smirnov, apoi cum a procedat smirnov cu ei? stiti? UN SUT IN FUND si pleaca…..cei care merg impotriva poporului,ori sunt prefacuti in mancurti,ori sunt drogati,ori au uitat cine le-a dat viata.asta e parerea mea.
cer scuze, am pornit de la o discutie si am ajuns la alta,care doare mult
May 23 2009 la 13:44
Pt.,
anelia
Deocamdată SIS-iștii sunt doar niște tovarăși penibili, păpușile gonflabile ale rușilor și comuniștilor din R.M…. Să sperăm că vor aspira la statutul de domni…
May 23 2009 la 13:50
Pt cei care stiu engleza(eventual folositi Google translation):
http://www.romaniaandmoldova.com/abouttransdniestr.htm
May 23 2009 la 13:52
pt. Angi
stiu,draga Angi,Braghis a porpus sa dam transnistria in “arenda” la rusi.pe mine ma doare si mai mlt ca sunt aici si sufar din acest motiv.este foarte usor sa faci comentarii la distanta,si alt lucru e sa rezisti aici.sa vazi cu ochii tai copii plingind cind sunt maltratati atunci cind vorbesc in limba romana.sa vezi cu ti se distruge scoala romana fara nici un motiv, sa auzu cum esti numit criminal.nu am propus sa lasam transnistria,dar ce au facut organismele internationale pina acum ca sa poata solutiona problema?ce au facut OSCE la chisinau ,chiar in ziua de 7, sa luam evenimentele care au avut loc in luna trecuta.acum ziarele transnistrene scriu ca degraba in regiunea “rmn” va circula rubla ruseasca.cine a facut sau face ceva pentru aceasta? pentru a stopa faradelegile care sunt aici?inca din anii ,90 tot aud ca degraba vom termina cu “rmn”,dar aici mafia creste tot mai mult si mai mult.ce puteti face pentru a aplana situatia? toti vorbesc ,dar nimeni nu face nimic.fiindca la toata lumea le este frica de rusi.multumesc mult pentru discutie,e foarte interesant,dar as dori mult ca toata lumea sa vina cu porpuneri,solutii.noi,cei care locuim aici nu mai gasim nici una.au suferit copii nostri si mai sufera,cine ma poate ajuta pe mine,sau pe alti copii care au facut serviciul militar in partea dreapta a nistrului,iar acum la ordinul lui smirnov sunt impusi sa faca serviciul militar aici in tiraspol.dar tu ai idee ce se petrece aici in armata separatista?cite suflete si cite vieti distruse?spune-mi ce stiti sa faceti ca acesti tineri sa nu fie pindiri si inchisi in puscarii pentru ca nu doresc sa mai faca inca oadata serviciul militar?
May 23 2009 la 14:00
Pt.,
aneli
Am mai scris-o p-aici… R.M. și Transnistria sunt de fapt placa turnantă a mafiei ruse ce din câștiguri contribuie la umplerea buzunarelor politicului din Rusia; asta e de fapt realitatea… bolovănoșii de ruși nu sunt-n strae de altceva… niciodată Rusia nu va exporta-implementa civilizație, cultură, bunăstare-n fostele teritorii din foatul CCCP…
May 23 2009 la 14:03
Pt.,
Radu
Secțiunea cu fotografii nu se deschide…
May 23 2009 la 14:08
Nu pot sa fiu ipocrita si sa afirm ca inteleg totalmente prin ceea ce treceti voi acum. Tin minte, insa, ca atunci cand eram mica si gagauzii cereau autonomie tatal meu era undeva la marginea localitatii, iar mama mi-a spus ca indiferent de ce se va intampla cu ea, eu si cu fratele meu sa nu iesim din ascunzatoarea noastra si sa avem grija unul de celalalt. Ajunsesem sa tinem un topor langa usa. Asta m-a marcat. Asta nu se uita… .
Acum despre OSCE.
Cine crede ca OSCE este un mecanism international de rezolvare a diferendelor dintre actorii statali europeni se inseala amarnic. OSCE a fost creat la propunerea SUA pentru ca Rusia sa aiba o jucarie, un for international unde sa se simta importanta si sa nu se bage prea mult in luarea deciziilor in cadrul Consiliului de Securitate al ONU.
OSCE nu are instrumentele necesare pentru a se implica in rezolvarea conflictului Transnistrean. Este doar un for international care poate sa organizeze negocieri, mai mult nimic.
Va rog mult sa nu va mai faceti iluzii cu privire la OSCE.
In ceea ce priveste celelalte organizatii internationale: imi dau seama ca majoritatea se gandesc ca Romania este membra a UE si va putea sa influenteze cumva deciziile acesteia in ceea ce priveste RMoldova. Nu este chiar asa. Romania are prea putini aliati in Uniunea Europeana pentru ca este un stat destul de mare si poate crea probleme in alte domenii. Ea va fi mereu suspectata. Bucurestiul nu a stiut sa-si construiasca aliante in interiorul Uniunii si acum se lupta cu morile de vand chiar daca are dreptate. Vedeti si singuri: Comisia Europeana are o pozitie in ceea ce priveste Moldova, iar Parlamentul European emite rezolutii dure. Exista scindare la nivel institutional in UE. Uneori am impresia ca europenii sunt mai romani decat trebuie. Unitatea in Europa, adesea, e o iluzie optica.
May 23 2009 la 14:11
Nu e așa Angy; birocrație UE a-nceput să se miște vis-a-vis de problema din spațiul românesc.
May 23 2009 la 14:17
Romania a inceput sa se miste, nu birocratia UE.
Stii la ce se gandesc acum oficialii de la Bruxelles?
Ce facem: incepem sa negociem acel Tratat de Asociere cu Moldova sau nu? Daca negociem inseamna ca recunoastem legitimitatea actualei guvernari, daca nu negociem ii punem in bratele rusilor.
Spune-mi si mie ce vor alege europenii: Moldova sau gazul rusesc?
Inca ceva: cum poti sa organizezi un Sumitt UE-Rusia in Habarovsk? Cat respect denota alegerea unei asemenea locatii din partea Moscovei pentru Bruxelles?
May 23 2009 la 14:21
Napocel,
Ce « noutati », când stii ce s-a întâmplat… M-am aflat la Chisinau între 9-12 aprilie. Au fost printre cele mai grele zile din viata mea… Fratele meu a fost victima a militiei lui Voronin (ca si alte sute de tineri protestatari pasnici). Dupa ce ca nu aveam vesti de la el de câteva zile si am umblat pe la toate Comisariatele din Chisinau, când l-au eliberat si l-am vazut cu capul spart, cu ochii umflati de vânatai, cu rani deschise sângerinde pe corp, cu mâiinile schilodite si corpul negru de vânatai, mi-am pierdut cunostinta. A fost torturat 2 zile de 8-10 politisti de fiecare data, cu Kalasnikov pe tâmple. Familia mea a fost amenintata cu moartea daca spune ceva presei. Totusi nu ne-am speriat si am dat interviuri. Poate si asta a contribuit cumva la eliberarea celorlalti (fratele meu fiind printre primii eliberati de politie). Vedeam din masina ca ne urmareau peste tot : pe strada, la Spitalul de Urgenta (pâna si la morga, unde ne-am dus sa-l cautam). E oribil ce-am trait… Asta e sa fii (si sa te declari deschis) român în Basarabia. Nu-i prea departe de Transnistria… Tii minte, am spus de mai multe ori aici pe blog (înca din ianuarie) ca daca la 5 aprilie vor câstiga Comunistii, va fi Revolutie. Intuiam eu ceva… Am scris scrisori în Occident pentru eliberarea baietilor (am scapat ca prin miracol la frontiera si am venit aici pe 12 aprilie), am scris articole si redactat (cu jurnalistii si scriitorii) declaratii la Uniunea Scriitorilor din Moldova, ne-am dus dupa ajutor pe la tot felul de institutii europene, etc. As putea scrie o carte… (Cred ca o voi srie într-o zi).
May 23 2009 la 14:21
Sa retinem totusi un lucru. Prin acesti eroi, martiri, s-a înscris definitiv o noua pagina în Istoria Românilor. S-a dat alt curs istoriei. Acuma nimic si nimeni nu ne mai poate opri. Si rusii, orice ar zice si face, si urla cu spume la gura, si ameninta, si s-ar arata “îngrijorati” (nu stiu de ce)… nu mai pot nimic. Poti sa na torturezi, sa ne dai peste cap, sa ne omori, ceea ce avem în sânge, nu ne ia nimeni! Cum zic parintii mei, “acum am trecut la lupta deschisa” (am intentat dosar contra Comunistilor la CEDO, desi “justitia” a încercat sa ne cumpere cu bani, ca sa tacem). Eu am trecut de la URA la URA de MOARTE fata de regimul comunist! Multumim Fratilor din România, ca au fost alaturi de noi ( europarlamentarii români au fost remarcabili, datorita lor avem Rezolutia PE). Acuma stiu cu certitudine ca Sfânta Unire se va face (oricând n-ar fi Ea). Numai bine tuturor !
PS. Nu mai vreau sa revin cu detalii la cele spuse (sper sa ma întelegeti). Inca ma simt slabita, dupa soc. Sun acasa în MD de 3 ori pe zi, sa vad daca ai mei mai sunt în viata.
Curaj, Anelia. Curaj Stela. Se ne aiba Domnul în paza Neamul românesc.
May 23 2009 la 14:26
Pt.,
Maria Mirabela
Tot respectul Mario
May 23 2009 la 14:32
Intr-adevar: respect si plecaciuni.
Sanatate fratelui tau!
May 23 2009 la 15:04
pt.Maria,
Daca ar fi mai multa lume deschisa?dar SUSU e o sperietoare si multi dupa aceste evenimente s-au ascuns.nu mi-i frica de nimeni.in afara de DUMNEZEU.daca as sti ca miine,ori azi trebuie sa mor,dra garantia ar fi viitorul copiilor mei,as muri demn cu capul sus,cu sufletul impacat ca copii mei nu vor trece prin ceea ce am trecut eu.deseori incep sa scriu o carte:”istoria vietii mele”,dar de nenumarate ori renunt la ea.retraiesc din nou momentele prin care am trecut.si e un trecut foarte dureros.
multi ar trebui sa inteleaga ca situatia e multmai complicata in realitate. mergi la servici si suni sa vezi ce fac copii ,si daca pentru un moment nu ridica nimnei receptorul,iai un taxi si alergi spre casa ca sa te convingi ca totul este in ordine.deaceea maria inteleg foarte bine si suferintele familiei tale.
la fel si eu,am avut fiul arestat aici din motive politice.motivul a fost ca separatistii au dorit sa se razbune pe mine fiindca nu am vrt sa cedez in fata lor.cum se simte o mama cind afla ca fiul a fost batut,cind el nu se poate ridica din pat,nu comunica cu nimeni din motivul ca nu mai are incredere in nimeni si care este amenintat ca daca va spune cuiva ce au facut cu el acolo in celula ei ii vor omori mama si sora?cum se simte un copil de 9-10 ani cind noaptea aude batai in usa si duferite injuraturi la adresa familiei? sunt multe,multe momente neplacute,dar cu ajutorul lui Dumnezeu vom trece peste toate.
May 23 2009 la 15:09
May 23 2009 la 15:11
Pt.,
anelia
Toată susținerea din partea mea anelio.
May 23 2009 la 17:04
Anelia si Maria Mirabela, tot respectul meu pentru voi. cred ca bunul Dumnezeu va va rasplati pentru curajul si suferinta voastra, asa cum stie El s-o faca. Si mai stiu ca aceste suferinte vor da rezultate…
May 23 2009 la 17:06
Probabil ca asa persoane ca voi, sunteti Ana din manastirea Mesterului Manole. Jertfa voastra este pe masura Creatiei ce se va implini…
May 23 2009 la 17:11
Pt.,
Ala
Toată stima și respectul față de ele!
May 23 2009 la 19:04
Toata stima si respectul,domnelor ,pentru puterea d-voastra de lupta si din partea mea !
May 23 2009 la 20:31
Fratilor o sa ma credeti nebun poate,dar dupa ce vad prin presa, cum rusii se iau in fiecare zi noi,cred ca curand ne asteapta probleme mari pe noi romanii din Romania, cu Rusia,ma refer aici la o interventie militara.
May 23 2009 la 20:55
Va rog eu mult sa lasati isteria si nu va mai panicati atat de mult. Rusii pierd spatiu geopolitic, de aceea fac valuri. Moldova este primul pas spre dezgolirea drumului Uniunii Europene spre Ucraina. Kievul nu vor rusii sa-l piarda, nu Chisinaul le este atat de atragator.
May 23 2009 la 22:42
Angi,
rusii nu doresc sa cedeze transnistria. de aici ei tin in miinile toti balcanii.cisinaul nu,dar tiraspolul-da.asta e marea noastra porblema acuma.
May 23 2009 la 22:47
Merci mult tuturor pentru sustinerea morala.anume de aceasta am nevoie de multe ,multe ori.
May 23 2009 la 23:34
Cred ca sunt necesare niste explicatii.
Intr-adevar, rusii nu doresc sa cedeze Transnistria.
Si nu e vorba doar de Balcani sau despre faptul ca sunt spalate sume mari de bani. Ei sunt frustrati atat de tare din cauza ca contructia statului rus a pornit din Kiev si nu de la Moscova.
In conditiile actuale, daca Moldova ia calea Europei (a se citi: reuseste integrarea europeana, ceea ce e putin probabil in viitorul apropiat), Moscova pierde un spatiu destul de important, care era o pavaza in calea extinderii europene. Aspiratiile euro-atlantice ale Ucrainei sunt sunt mult mai periculoase pentru Rusia. Vlorile europene ar pune sub semnul intrebarii “democratizarea” societatii ruse. Pierderea Moldovei este primul pas spre pierderea Ucrainei. UE s-ar apropia prea mult de zona de interes a Rusiei si i-ar diminua pretentiile neo-imperialiste. Rusia ar fi indepartata tot mai mult de continentul european, fiind impusa sa se retraga spre Asia. Rusia isi doreste in acest moment sa devina parte a Occidentului. Ea are nevoie de Vest, exact cum Vestul are nevoie de gazele naturale si petrolul din Marea Caspica.
Acuzele pe care le aduc rusii acum Romaniei trebuie sa-i puna in garda pe romani. Da, sunt polemici electorale (in Ucraina este an electoral, unul din partidele din fruntea opozitiei este partidul comunist ucrainean, imaginea caruia ar fi scazut daca ucrainenii ar fi avut acces la informatii in timp real despre ceea ce se petrece la Chisinau dupa alegeri. Spun asta pentru ca discutasem cu un lector de la Universitatea Economica din Kiev, care mi-a spus ca la televiziunea ucraineana nu s-a dat nimic despre cele petrecute la Chisinau decat dupa 10 aprilie).
De multe ori cheia rezolvarii conflictului transnistrean s-a aflat in manile ucrainenilor, dar acestia nu au dorit sa o foloseasca. Exista un articol pe site-ul Centrului de Studii Est-Europene si Asiatice (www.cseea.ro) despre pretentiile Ucrainei fata de Moldova.
Transnistria le convine la prea multi. Degeaba unii “experti” rusi se dau in stamba cu fel de fel de predictii despre posibila independenta a acestui spatiu in cel mai apropiat timp.
Urmatoarea intrebare va fi dura, dar consider ca trebuie sa va ganditi si la acest lucru: ce veti face daca Transnistria va obtine independenta? Veti ramane acolo sau veti lua drumul Chisinaului?
Nu o luati ca pe o optiune, pur si simplu e un alt mod de a gandi problema.
Imi cer scuze pentru duritate.
Mie imi pasa de ceea ce se intampla in Moldova, imi pasa de Transnistria, imi pasa de Sudul Moldovei, chiar daca am fost acuzata ca am plecat de la Chisinau si am evitat sa infrunt problemele reale.
Nu, eu nu consider ca asa ar sta lucrurile. Si aici pot sa fac multe. Iar primul lucru ar fi sa-mi sustin in maxim doi ani teza de doctorat in relatii internationale.
O sa pledez mereu pentru cauza tarii mele si nu am de gand sa cedez.
May 24 2009 la 01:33
Angi,
Transnistria si asa e separata.Noi am ramas fiindca ne doare mult cele 42% de romani din zona.Ne doare ca nu avem drepturi,ca suntem la egal cu negrii din Africa.Daca vom fi asupriti si in continuare, sigur va trebui sa alegem o cale fiindca aici nu vom mai putea trai.Ei in orice moment vor gasi acuzatii ca sa ne bage la puscarie,asa cum au facut-o si cu grupul Ilascu.Toti romanii care au luptat si lupta pentru identitate au ramas sa-si duca zilele prin camine in cele mai mizerabile conditii.Mii frica ca nici loc la cimitir nu vom avea loc atunci cind va trebui sa plecam in lumea celor drepti.Statul Roman la fel si-a batut joc de noi,fiindca atunci cind a fost pusa intrebarea sa luam cetatenia romana in regim de urgenta,ei,acolo la Bucuresti, i-au primit pe cei care au platit bani grei.Iata asa a procedat Ministerul Justitiei de la Bucuresti cu acei profesori si parinti care-si apara identitatea aici la Tiraspol.Uneori nu mai ai incredere in nimeni.Ma doare mult ca rusofonii din Tiraspol,care nu stiu 2 cuvinte in limba romana,au afaceri in Romania si deja sunt si cetateni romani.Noi insa suntem calcati in picioare si de astia si de ai nostri.Iata purul adevar.
May 24 2009 la 01:55
Vlvboy ,frate,nu stiu daca esti roman din Patria Mama sau din Basarabia,dar eu sunt oltean si locuiesc linistit in tara,si asemenea supozitii cum ca suntem la un pas de a fii papati de rusi pe nesuflate ca pe un hot-dog ,pe mine ma fac nu numai sa zambesc,ci chiar sa rad cu lacrimi.LOL !
Eu inteleg faptul ca multi dintre voi mai aveti inca destule prejudecati sau o imagine dezastruoasa a Romaniei anilor `90 in minte,dar totusi iti spun cu mana pe inima ca foarte multe lucruri s-au schimbat in Romania,multe dintre ele in bine.
Poate nu om avea noi autostrazile,stadioanele,spitalele celor din vestul Europei,dar se construieste in prostie in toata tara,nemai pomenind nimic de Bucuresti unde pe anumite zone este un adevarat santier,in concluzie nu suntem absolut deloc stresati de o posibila sau eventuala invazie rusesca,poate peste 10 ani e foarte psibil sa fim invadati de emigranti din Africa,Orientul Mijlociu,chiar Asia,dar in niciun caz de rusi.
Cat va priveste pe voi,basarabenilor,voi sunteti de-ai casei,liberi sa faceti tot ceea ce poftiti dincoace de Prut exact ca mine.
May 24 2009 la 02:14
Ai dreptate, Anelia. Multi rusi au cetatenie romana. S-a hazardat Bucurestiul cand i-a facut cetateni europeni.
Ai dreptate, Micael. Este imposibil un razboi ruso-roman in acest moment. Asta incercam sa explic celor crizati de declaratiile rusilor. La Moscova e panica pentru ca se pierde pozitie politica in Europa. La Chisinau e panica pentru ca se pierde puterea din mani.
Atunci cand lecturati o stire, incercati sa cititi printre randuri, puneti-va in pielea fiecarei parti implicate. Nu rationati doar dintr-un singur punct de vedere.
May 24 2009 la 07:23
Romania nu are de ce sa fie foarte speriata de Rusia! Suntem parte a NATO, daca am fi atacati ar putea incepe 3 razboi mondial ceea ce nu e cazu! Nu suntem 100% dependenti de gazu rusesc de unde si atacurile lor pt a putea santaja cu ceva Romania! Ei fac astfel de declaratii pt ca le convine, pot justifica politica dusa in Transnistria si chiar Georgia cu trupe rusesti dizlocate, recunoasterea de state fantoma proruse etc. In realitate armata rusa nu mai e nici macar ce a fost inainte (nu au fost in stare sa isi schimbe uniformele in acest an din lipsa de fonduri!). Masina de propaganda rusa este mult mai solida si incearca sa suplineasca slabiciunile lor! Economia lor este si ea destul de afectata de criza pt ca mare parte din venituri vin din exporturi de materii prime in principal gaz si petrol!
May 24 2009 la 20:15
[...] R. Moldova devine nu doar o sperietoare pentru turiştii străini, cum scriam zilele trecute (vezi MAE francez avertizează: Nu mergeți în Transnistria!), ci, mai nou, chiar şi pentru diplomaţii occidentali. De unde şi explicaţia lui Titus [...]
June 20 2009 la 14:20
Angy spune:
May 24 2009 la 02:14
Ai dreptate.