UNIMEDIA | Blogs.UNIMEDIA | Stela Popa       RSS


/Audio/ Prigoniţi în Serbia

12:35 Interviuri, Mai aproape de Europa, Prin lume..., 2,793 afişări

pr-boian-alexandroviciNicolae Iorga: “România este o ţară înconjurată de români“.

Am stat de vorbă la finele săptămânii trecute cu doi dintre cei mai mari purtători ai stindardului românesc în Serbia – părintele Boian Alexandrovici şi Duşan Pârvulovici, redactor şef al agenţiei Timoc Press.

Preotul Boian Alexandrovici este primul preot român din Valea Timocului (Serbia) care, după 180 de ani de absenţă a liturghiei în limba română în Serbia Răsăriteană, a avut curajul sa construiască o biserică ortodoxă română. A ridicat sfântul lăcaş pe un teren propriu, din banii familiei sale şi din ce a mai adunat de la credincioşi. Pentru acest gest a fost intens persecutat atât de către autorităţile sârbe locale, cât şi de însuşi episcopul sârb Iustin. De două ori biserica ridicată de către preot a fost ameninţată cu demolarea, iar  Boian condamnat de către autorităţile sârbe la un an de puşcărie cu suspendare. Motivul a fost că ar fi ridicat biserica fără autorizaţie. Mai mult chiar, tribunalul bisericesc al Episcopiei Ortodoxe Sârbe de Timoc de la Zăiceri a cerut Bisericii Ortodoxe Sârbe caterisirea lui Boian Alexandrovici din treapta preoţiei.

Preotul Boian s-a dovedit a fi om cu voinţă puternică şi nu a cedat. Presiunilor şi intimidările nu l-au abătut din drum. Astfel că, după un lung şir de probleme, a pus piatra de temelie pentru o a doua biserică. Este vorba de biserica românească “Sfânta Niceta”, tot din satul Malainiţa. Acum lăcaşul are toate actele în regulă.

Potrivit datelor statistice, preluate din presa de peste Prut, în satele din Valea Timocului trăiesc 250.000 de români, dintre care, la ultimul recensământ, mai puţin de un sfert s-au declarat astfel, de frica unor represalii din partea sârbilor. Alţii, tot puţini la număr, au spus că sunt “vlahi” sau “vlaşi” – denumire arhaică, folosită pentru “români”.

Mai jos, vă propun să ascultaţi un interviu realizat cu preotul Boian Alexandrovici, despre cum e să fii creştin român ortodox în Timoc. Inteviul a avut loc în urma unui film, pe care l-am vizionat pe acest subiect la ICR.

Interviul complet, în care apare şi Duşan Pârvulovici, îl puteţi asculta sâmbătă la „Mai aproape de Europa” de la Vocea Basarabiei.

timoc press


34 raspunsuri

  1. octavian spune:

    bravo, stela. ai niste materiale bune de tot. si esti si simpatica:)

    Stela Popa: Multumesc. Este un subiect care doare…

  2. octavian spune:

    da, intr-adevar. am citi multisor despre problema bisericii din malainita. un coleg al meu din iasi chiar a facut un material despre subiectul dat, de acolo am aflat.

  3. mihai pleşca spune:

    Domnişoara Stela, este îmbucurător faptul, că sînt aşa patrioţi cu toate că în reasa de preot şi de origine serbă,care a construit biserica ortodoxă romînă, un lăcaş al Domnului unde romînii din serbia pot să-şi găsească liniştea sufletească şi împăcăciune cu Dumnezeu.
    Mai rău de decei, care fiind la putere în şara sa uită de Dumnezeu şi de oamenii care iau ales.
    Sînte-ţi bravo!

  4. Stelica Andrei spune:

    Binecuvintata sa-ti fie ctitoria parinte! Citisem de mult, de lupta pe care o duceti cu autoritatile sarbe! Este un inceput! Ma indoiesc ca sarbii, vor vrea sa intre in UE si vor continua sa faca chestia asta. Chiar nu vad ca Romania este singurul lor aliat in zona?

  5. Dumitru Pogolsa spune:

    Dincolo de orice contradictii politice, vreau sa apreciez pozitiv acest articol! Cu singura replica ca informatia a fost publicata anterior la adresa: cubreacov.wordpress.com.

    Apropo, Alexandru Tanase este unicul ministru care prin site-ul Guvernului Justitiei afirma limba romana ca limba de stat. Alta situatie este la restul ministerelor, inclusiv site-ul guvernului gov.md, unde limba ramine a fi afisata ca MD RU EN, si nu RO RU EN, cum ar trebui sa fie.

    Se cuvine să ne întrebăm pe bună dreptate dacă preşedintele Legislativului şi şef interimar al Statului, primul ministru şi majoritatea covârşitoare a miniştrilor din Cabinetul Filat, tot ei deputaţi AIE (14 din 17), precum şi şefii celorlalte autorităţi centrale ale statului vor fi capabili să urmeze, începând cu ziua de mâine, exemplul ministrului Justiţiei. Pentru asemenea schimbări este nevoie doar de voinţă. Inginerii electronişti ne asigură că înlocuirea unui buton MD cu altul RO pe orice pagină de internet, nu ia decât maximum 5 minute. Pretextele de tipul „moştenirea fostei guvernări” sau „întâmpinăm dificultăţi tehnice” sunt de prisos şi nu pot fi luate în seamă.

    Cu tot respectul, sa va fie de bine !

  6. micael spune:

    Teritoriul Romaniei Mare este cel din harta galbena.Am incercat odata sa o modific in photoshop si sa colorez regiuniile in culori diferite spre a iesi mai bine in evidenta,dar nu prea mi-a iesit,dar nici eu nu ma las . :-)

  7. micael spune:

    L-am ascultam de cateva ori pe parintele Boian la Trinitas TV,iar TVR Craiova vorbeste frecvent despre romanii din sud vestul Dunarii.
    Si este foarte interesant pentru unul ca mine,crescut si nascut intre frontierele actuale ale Patriei Mame,sa vad cum oamenii acestia printre care si voi basarabenii,ati reusit sa va conservati limba si traditiile fiind pur si simplu sub ocupatie straina.
    Eu sunt foarte optimist in ceea ce priveste neamul romanesc,mai ales acum cand avem parte de pace in zona aceasta a Europei si daca lucrurile vor decurge ca pana acum,sunt sigur ca numele de roman va fi foarte pretuit de cei care il poarta si respectat de catre straini.

  8. Adrian spune:

    Super!
    Dar despre Istro-Romani se aude ceva???

  9. alin spune:

    sunt din arad si m-am minunat adevarat citind articolul creat.ar fi super daca ar intelege toti cei pribegiti anumite aspecte demografice.

  10. Constantin spune:

    Pacat sirbii au aspiratii europene dar fac mai rau ca ucrainenii in Bucovina.Romania ia sustinut in problema Kosovo iar raplatesc prin a distruge cea mai ramas din minoritatea romana din Serbia.Preotul Boian Alexandrovici trebuie sa fie u exemplu de rezistenta si curaj pentru toti ROMANII din Serbia !!!

  11. alex_ro spune:

    Se vede spiritul barbar al slavilor. Toti, rusii, ucrainieni, sarbi, bulgarii(parte dreapta a raului Timok), toti veniti din zona Uralilor, de unguri nu mai zic , toti vor sa distruga populatiile autohtone. Kosovo nu e ultima regiune ce s-a desprins din Serbia, cred ca vor urma si altele… Au un spirit nationalist bolnav sarbii astia. Caracteristic rasei salve si nu latinilor.

  12. drACro spune:

    Ce au păţit sârbii cu Kosovo, este cam ce am păţi noi, dacă ruşii ar ocupa Putna, am rămâne fără un centru important de spiritualitate ortodoxă. În ce-i priveşte pe românii din Valea Timocului, ei se află într-un context geopolitic nefericit, între două naţiuni slave aflate în conflict istoric, sârbii şi bulgarii, bulgari ce se regăsesc şi în Valea Timocului. Asta ar putea fi explicaţia atitudinii nuanţate a autorităţilor sârbe faţă de români; dacă în Voivodina, româna este limbă de circulaţie, în Valea Timocului românii sunt supuşi asimilării. Vlahii sunt o populaţie de sorginte dacoromană, foarte asemănătoare la portul naţional cu românii din zona Cindrelului, dar asemănarea se opreşte aici. I-am văzut pe acesti Vlahi în 1978, la hramul bisericii ortodoxe a unui orăşel din centrul Bosniei. Aprpos,savantul de talie mondială Nikola Tesla, era de origine vlahă. Cred că aderarea Serbiei (actualmente ultimul bastion al Rusiei în Balcani) la UE, va schmiba în bine şi tratamentul românilor din Valea Timocului. Românii au toate şansele să devină un popor mare şi respectat.

  13. Napocel spune:

    alex_ro spune:
    November 12 2009 la 00:23

    Așa e. Ferească sfântul să deschizi subiectul ăsta cu ei. Nu vor să recunoască; nici măcar crema marii culturi ruse nu acceptă vreo discuție pe acest nivel… nu mai scriu nimc că numa’ m-a modera Steluca. :D

  14. Vladul spune:

    Se vede dupa nume atitudinea sarbilor fata de romanii din Timoc, Parvulovici, Sangacilovici, ca si la noi, Angheluţev, Untilov etc. E improprie sintagma “romanii de peste Prut”, e mai corect si mai clar daca vom scrie: romanii vest-pruteni sau romanii est-pruteni. Daca as vorbi despre “germanii de peste Odra” ce ati intelege?
    Hartile sunt binevenite, dar pacat ca nu se maresc pentru a putea fi citite. Oricum intentia e laudabila

  15. Vladul spune:

    Pentru alex_ro, care spune ca slavii au venit dinlpre Ural
    http://n-europe.eu/content/index.php?p=1161 (Rusi prishli iz Danii)
    http://www.secret-r.net/publish.php?p=187 (Mify o rusi, Belarusy – ne slaviane, Mify o “istokah Rossii”)
    http://www.secret-r.net/publish.php?p=63 (Russkie okazalis’ finami)
    http://www.secret-r.net/publish.php?p=55 (Nerusskii russkii iazyk)
    Cititi si va crucuti cum poate istoria rusilor sa fie un mit. Cum e un mit si istoria lui Ivan Susanin, de fapt Iuhan Susanen – un mordvin care nici nu stia sa vorbeasca ruseste si care comunica cu autritatile tsariste prin traducator.

  16. Napocel spune:

    antiprostin spune:
    November 12 2009 la 09:23

    antiprostin slavii-n chept-i curăță
    După el, ei slavii ne respectă
    Teoria conspirațiunii nu sughiță
    antiprostin mai scrie că treaba e concretă
    :D

  17. alex_ro spune:

    Eu nu stiu rusa, Vladul… Asa cum nu stiu rusa si inca 5,8 miliarde de oameni de pe intreg globul.
    Slavii au migrat in sec 6 in peninsula Balcanica si zona dunareana venind din zona actuala a Rusiei( de la granitele Rusiei la ural sunt 1000 km parca) si oricine stie ca in Estul Europei erau tracii(cu dacii reprezentantii cei mai de seama, cum spune Herodot) si scitii .
    Asa cum rusii au o parere proasta despre romani, asa pot avea si eu o parere proasta despre ei. E dreptul meu. Ei au fost expansionisti tot timpul. Noi n-am cucerit un milimetru de pamant strain si tot avem romani in jurul granitelor.

    Nu mai am chef sa vorbesc despre chestiunile astea pentru ca imi fac sange rau. Pana la urma se va invarti si roata istoriei, cu consecinte grave pentru asupritori…

  18. Napocel spune:

    alex_ro spune:
    November 12 2009 la 18:49

    Dau-ar Domnul să le crepe păpucii iarna la tăți asupritorii..

  19. alex_ro spune:

    Trebuie, Napocel :D

  20. Napocel spune:

    alex_ro spune:
    November 12 2009 la 20:15

    Iar maiu-n ei topească
    Și cioantele să-să fleoștească!

  21. Napocel spune:

    :D

  22. drACro spune:

    Cel mai reprezentativ popor slav sunt polonezii. Tot slavi sunt slovacii, croaţii şi ucrainenii. Ruşii sunt rezultatul asimilărilor rciproce dintre slavi, finnici, varegi-germani şi tătari. Sârbii şi bosniecii au sânge amestecat cu turcii (de aici conflictul ireductibil dintre ei şi croaţi), bulgarii (slavii de sud) au asimilat prin absorbţie pe bulgari (un popor de origine mongolioidă), cărora le-au luat numele fiind totodată amestecaţi cu macedoneni şi turci, iar slovenii sunt vechii iliri (popor ce a dat şi o dinastie de împăraţi pe tronul Romei) cu o faţă slavă. tot sânge iliric curge ţi în venele oltenilor noştrii. Aceşia sunt slavii, vecinii noştri, popoare tolerante cu care românii (inclusiv moldovenii) nu au avut mari probleme, până l apariţia ruşilor la hotare. Aceştia sunt temuţi (detestaţi) de români datorită: atitudinii imperialiste, comportamentului sălbatic şi ca purtători ai criminalei doctrine comuniste.

  23. drACro spune:

    Ca să vă uşuraţi sufletul vă recomand ca, în fiecare seară la culcare, să rostiţi în ordine: “Tatăl Nostru” urmat de poezia Doina de M.Eminescu.

  24. Vladul spune:

    Bine. Pentru alex_ro sa-i zicem romaneste.
    Slavii isi au originea in nord-estul Germaniei, intre Elba(Laba) si Odra. Denumirea Rus’ provine de la insula Rustland din sudul Danemarcii, de unde au pornit triburile slave razboinice ca insotitori ai unor comandanti germani Rurik, Olghert-Oleg, Ingvar-Igor ca sa cucereasca teritorii in Rasarit. Asa a peregrinat de la Rustland spre est denumirea de Rutenia (in pronintie germanica si Rus’ in pronuntie slava. Intai pe Dunare, apoi in Carpati(Cnezatul Halici), urmand pe Nipru (Kiev) si in sfarsit pe raul Moscova denumire a tribului mordvin moksel-moksva (-va -apa). Conform cercetarilor specialistilor rusi genetic rusii sunt mordvini (ufro-finici inruditi cu ungurii) rusificati in proportie de 70%+20% de tatari rusificati si doar vreo 5-10% de origine slava. Belarusii la fel nu sunt slavi ci baltici slavizati. Existenta slavilor de est este de fapt un MIT – o mare MINCIUNA moscovita

  25. Vladul spune:

    Pentru drACro
    Este demonstrat in baza cercetarilor genetice ca ucrainenii de vest sunt sarmati slavizati, iar cei de est au aceeasi origine ca si rusii. Iata si explicatia antagonismului la ucraineni. Cine stie ruseste sa citeasca site-urile indicate de mine mai sus.

  26. Napocel spune:

    antiprostin spune:
    November 13 2009 la 08:19

    Ai omis-o pe mirăciunea de Ina Șupac de la UTCM mare deputată ce a urmat aceleași cursuri precum Tfuciucuricac; ups, scuze; Tcaciuk… :D

  27. Napocel spune:

    antiprostin spune:
    November 13 2009 la 08:19

    Tot nu mi-ai zis de unde-mi ești; io-s dân Șătatea Clujului. Tu? De ce-ți ascunzi așa originile și locația? Nu-nțeleg. Dacă o bere-mpreună vom țurgăli-a, apoi ei veni acoperit cu glugă?? :D

  28. Napocel spune:

    drACro spune:
    November 12 2009 la 22:06

    Ha ha ha ha ha; bună sugestie; nu zic dar dacă mai suntem p-aici care-n ebraism cuvânt grăim? Ce alți Tați ai noștri propui să-i cităm pe o linie papagaliceastă?

  29. Napocel spune:

    drACro spune:
    November 12 2009 la 22:06

    :)
    Ș-apoi Eminesuc e cam perimat (din păcate)… Eventual o sugestionare tot cătăr poezie; o poezie mai trendy :D să aibă priză. :D

  30. Napocel spune:

    Rectific:
    drACro spune:
    November 12 2009 la 22:06

    Ș-apoi Eminescu e cam perimat (din păcate)… Eventual o sugestionare tot cătră poezie; o poezie mai trendy să aibă priză. Respetc Eul tău și aștept o sugestie către alți poeți. :)

  31. Napocel spune:

    UFFF! Iar rectific; tastatura laptopului meu crapă!
    Rectific:
    drACro spune:
    November 12 2009 la 22:06

    Ș-apoi Eminescu e cam perimat (din păcate)… Eventual o sugestionare tot cătră dar altă: poezie; o poezie mai trendy să aibă priză. Respect Eul tău și aștept o sugestie către alți poeți!

  32. Vladul spune:

    Baieti, vad ca unii bateti campii. Eu v-am indicat niste surse-site-uri (Analiticeskaia gazeta. SEKRETNYE ISSLEDOVANIA – pe care autoritatile ruse, de rand cu unii dintre voi, le desconsidera)cu cercetari argumentate ale unor savanti. Eu am expus parerea acestor savanti. Cititi-le argumentele (incontestabile), s-apoi putem discuta. Dar sa ma asociati pe mi-i-i-ne cu un oarecare Mark e din cale afara.

  33. Napocel spune:

    antiprostin spune:
    November 13 2009 la 15:35

    Vorba ți-e de parcă de pământ ai fi d-aicia. Da; berea e o minune, citește-o-n blogul meu:
    http://napobloghia.wordpress.com/2009/10/27/berea-d/
    Apăi bistoș să mă contactezi: YM napocel

  34. Napocel spune:

    antiprostin spune:
    November 14 2009 la 15:44

    Da; ngrașă din păcate; trebuie să propunem producătorilor să iasă cu bere light ceva.. :D

Lăsați un comentariu

Website

Comentariu:

NOTA: Moderarea comentariilor poate întârzia timpul apariției lor. Vă mulțumesc.



Un produs New Media Group ©2008 Stela Popa | Blogs.UNIMEDIA | UNIMEDIA