UNIMEDIA | Blogs.UNIMEDIA | Stela Popa       RSS


“Filat îl provoacă pe Putin”

00:05 Interviuri,

filat vlad 4Acesta este titlul unui interviu acordat de către premierul R. Moldova – Vlad Filat – jurnalistului George Rădulescu, de la cotidianul Adevărul din Bucureşti. Vă invit să-l citiţi în continuare.

Premierul Republicii Moldova, Vlad Filat, a declarat, în exclusivitate pentru „Adevărul”, că încă plătim cu toţii preţul înţelegerii dintre Hitler şi Stalin prin care sovieticii au ocupat Basarabia.

La sfârşitul săptămânii trecute a fost la Bucureşti şi a acceptat să vorbească, în exclusivitate pentru „Adevărul”, despre temele sensibile de pe agenda răsăriteană. Vlad Filat nu a avut nicio reţinere în a condamna, printr-o declaraţie tranşantă, Pactul Ribbentrop-Molotov, cel care a condus la ocuparea Basarabiei de către trupele lui Stalin.

Mai mult decât atât, premierul de la Chişinău mizează pe un puternic sprijin din partea României pentru o integrare accelerată a Republicii Moldova în spaţiul UE. Vineri, 20 noiembrie, Vlad Filat se va afla la Ialta, unde va discuta cu premierul rus Vladimir Putin despre soarta Transnistriei şi despre noile abordări politice pe care vrea să le imprime.

„Pactul Ribbentrop-Molotov este o eroare istorică”

Adevărul: Pe o scală de la unu la zece, unde se situează valoarea relaţiilor dintre România şi Republica Moldova, în momentul de faţă?

Vlad Filat: Nu o să reuşesc să dau o asemenea notă, dar vreau să vă spun, cu încredere, că suntem la un nou început care are la bază relaţii fireşti. Discuţiile pe care le-am avut cu preşedintele şi prim-ministrul României demonstrează foarte clar că există o înţelegere perfectă a situaţiei şi a ceea ce trebuie să facem pentru rezolvarea multiplelor probleme, în special pentru cetăţenii Republicii Moldova.

Care este principalul lucru asupra căruia doriţi să vă concentraţi în relaţia cu România?

Obiectivul nostru este cel de integrare europeană. Rolul României în acest proces este determinant. Nu o dată am spus că, în parcursul nostru asumat, România urmează să joace un rol important. Pe acest lucru am mizat.

Credeţi că Alianţa pentru Integrare Europeană va funcţiona până la sfârşitul mandatului sau este posibil să apară scurtcircuitări?

În cadrul Alianţei, noi suntem diferiţi, avem şi puncte de vedere diferite, însă obiectivul pe care îl avem este cel care ne va ţine uniţi. Încrederea a fost acea forţă motrice care a fixat lucrurile şi care ne ajută să ne realizăm obiectivele. Am încredere că vom reuşi.

Marian Lupu poate fi un preşedinte prooccidental?

Marian Lupu trebuie să fie un preşedinte al Republicii Moldova şi odată ce opţiunea majorităţii absolute a cetăţenilor Republicii Moldova este o opţiune proeuropeană, eu cred că acest aspect răspunde la întrebarea pe care mi-aţi adresat-o.

Ce mai înseamnă astăzi Pactul Ribbentrop-Molotov?

Este o eroare istorică – foarte diplomatic spus – pe care o plătim cu toţii până în prezent.

filat vlad 3
„Avem toată deschiderea să ne regăsim în UE”

Atât la Bucureşti, cât şi la Chişinău s-a vehiculat intens varianta integrării accelerate a Republicii Moldova în Uniunea Europeană prin unirea cu România. Consideraţi viabilă o asemenea variantă?

Au fost mai multe soluţii lansate, dar în mare parte având la bază emoţii. Noi ne-am asumat o guvernare responsabilă, având la bază pragmatismul. Avem şansa să aderăm la Uniunea Europeană într-o manieră accelerată fiind sprijiniţi puternic de către România. Într-un spaţiu valoric unic al Uniunii Europene avem toată deschiderea să ne regăsim.

Moscova poate oferi garanţii de stabilitate Republicii Moldova, în contextul actual?

Noi nu dorim să obţinem garanţii de la Moscova pentru a menţine stabilitatea politică şi economică în Republica Moldova. Noi urmărim ca relaţiile pe care le avem cu Federaţia Rusă să fie bazate pe respect reciproc, pe respectarea drepturilor suverane ale Republicii Moldova. În acest sens vom avea o politică responsabilă, dar şi aceasta o vom implementa cu demnitate.

Cum veţi convinge Moscova de faptul că este necesară o nouă abordare în relaţia bilaterală?

Prin acţiuni, argumente şi prin incisivitate.

V-aţi gândit la ceva anume? Daţi-ne trei priorităţi.

Nu cred că în relaţiile pe care urmează să le avem cu Federaţia Rusă ne putem rezuma doar la trei priorităţi. Problematica de la ora actuală este una foarte vastă şi nu o să se pună accentul doar pe situaţia pe care o avem în Transnistria. Urmează ca vineri, 20 noiembrie, la întâlnirea pe care o voi avea la Yalta cu premierul rus, domnul Putin, să începem o discuţie. Vreau să vă spun că va fi o discuţie principială – poate e prea mult spus – în care vom invoca argumente în favoarea rezolvării problemei Transnistriei.

„Nu acceptăm renunţarea la Transnistria”

filat vlad 1În relaţia cu Moscova, credeţi că este posibilă o relaxare în ceea ce priveşte chestiunea transnistreană?

Sper că da şi vreau să vă spun că, după o perioadă îndelungată de timp, am reuşit să reîncepem dialogul. Este mult spus negociere, însă dialogul a reînceput în format deplin. Sper că acea întâlnire de la Viena a pus un nou început în vederea soluţionării conflictului transnistrean. Am observat o nouă energie în ceea ce priveşte abordările, dinspre partenerii noştri. Mă refer la Uniunea Europeană, Statele Unite ale Americii şi OSCE. Şi, foarte important, şi din partea Ucrainei.

Aţi accepta ca Republica Moldova să renunţe la Transnistria în schimbul unei aderări accelerate la Uniunea Europeană?

În primul rând, eu nu accept o asemenea abordare. Republica Moldova este un stat independent, suveran şi unitar. Urmează să muncim mult şi să readucem Transnistria în spaţiul constituţional al Republicii Moldova. În acest sens avem o perspectivă clară şi urmează să o realizăm.

Există percepţia că dosarul transnistrean îngreunează respectarea condiţiilor de stabilitate pe care trebuie să le îndeplinească Republica Moldova, în vederea aderării la UE…

Deocamdată, în dialogul cu partenerii noştri occidentali nu a fost pusă problema de o asemenea manieră. Şi sper că nici nu va fi pusă o asemenea problemă.

„Nu am urmărit să satisfac Moscova”

Cum credeţi că a perceput Kremlinul declaraţia Dumneavoastră potrivit căreia doriţi o misiune civilă la Tiraspol?

Am avut mai multe declaraţii care nu au fost privite cu mare satisfacţie la Moscova, însă nu asta am urmărit eu, să satisfac pe cineva. E un punct de vedere asumat al guvernului de la Chişinău. Vom insista asupra acestei poziţii. Situaţia care este la ora actuală nu justifică păstrarea de efective militare pentru menţinerea păcii. Asta mai ales din partea unei forţe care a fost implicată în conflictul de pe Nistru.

Încearcă Ucraina să devină un fel de tutore al Republicii Moldova?

Nu cred, pentru că nu ar reuşi. Nu cred că o ţară anume poate să-şi asume rolul de tutore al Republicii Moldova. Noi sperăm să obţinem nu o tutelă, ci sprijinul sincer al partenerilor noştri din Vest, dar şi din Est. Mă refer în cazul dat la Ucraina.

Prima dumneavoastră vizită oficială în calitate de premier a fost la Bruxelles. Aţi făcut şi o escală la Budapesta. V-aţi gândit că acea escală ar putea fi interpretată negativ la Bucureşti?

Ştiţi, eu pe parcursul timpului m-am obişnuit cu interpretări la Bucureşti. Dacă cineva îşi dorea să afle de unde a apărut acea întâlnire la Budapesta, vedea faptul că a fost unica rută posibilă pentru a ajunge la Bruxelles şi înapoi. În aeroportul din Budapesta, la solicitarea părţii ungare, am avut o scurtă întrevedere cu ministrul lor de externe.

Nu cred că e corect ca cineva să interpreteze acest lucru. Avem nevoie de cât mai mulţi parteneri în cadrul Uniunii Europene, avem nevoie de cât mai multe voci în a ne sprijini, deoarece ne-am lansat în acest proiect ambiţios. Am început procesul de negociere în vederea semnării Acordului de asociere la Uniunea Europeană.

Sperăm foarte mult că la sfârşitul anului vom începe negocierile în vederea obţinerii regimului liberalizat de vize pentru obiective vitale ale Republicii Moldova. În acest sens avem nevoie de un sprijin larg şi încercăm să-l obţinem.

Ce credeţi că doreşte Europa, în primul rând, de la Republica Moldova?

Europa doreşte să aibă un partener predictibil, sincer, care are capacitatea de a-şi asuma angajamente şi, foarte important, de a le respecta.

Cum comentaţi declaraţia relativ recentă a preşedintelui rus Medvedev, potrivit căreia dacă cetăţenii ruşi de pe teritoriul statelor vecine sunt puşi în pericol, Rusia poate interveni militar?

Eu nu vreau să dau calificative. Este o declaraţie a dânsului. Cum spuneam, Republica Moldova este stat suveran şi nu cred că este vizată de această declaraţie.

Aţi afirmat că relaţiile Republicii Moldova cu Rusia trebuie să se bazeze pe demnitate. Spuneţi-ne, vă rog, ce înseamnă „demnitate” pe această dimensiune?

Înseamnă respectarea dreptului nostru suveran, retargerea armatei şi armamentului rusesc din Transnistria, încetarea sprijinirii directe şi indirecte a regimului de la Tiraspol şi tratamentul respectuos al Rusiei faţă de Republica Moldova.

„Cei care au încălcat legea vor fi traşi la răspundere”

Fostul preşedinte Vladimir Voronin ar putea fi tras la răspundere penală pentru reprimarea manifestaţiilor de la Chişinău din aprilie 2009?

Evenimentele din aprilie au fost tragice, pe de o parte, dar au şi arătat adevărata faţă a regimului Voronin, care a guvernat Republica Moldova timp de opt ani. Partidul Liberal Democrat a mers cu o lozincă foarte clară în campanie: „Moldova fără Voronin, Moldova fără comunişti”. Unul dintre angajamentele noastre faţă de electorat ţine de faptul că ne-am asumat că toţi aceia care au încălcat legislaţia Republicii Moldova, încălcând drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, vor fi traşi la răspundere.

Voronin nu este o excepţie, însă acest lucru urmează să se întâmple într-un proces deschis, în baza legii. Dacă în urma acestui proces se va demonstra, cu probe, nu prin declaraţii şi emoţii, că dânsul se face vinovat, nu numai de evenimentele din aprilie, dar şi de celelalte lucruri grave petrecute până atunci, va răspunde în faţa legii.

În presa de la Chişinău s-a scris că aţi început negocieri cu comuniştii pentru că aţi mai avea nevoie de opt voturi în Parlament. Aşa este?

Un proces de negociere ca atare nu are loc. Există o dorinţă din partea noastră de a obţine voturile necesare, pe de o parte, şi probabil că există o dorinţă, de partea cealaltă, de a obţine cât mai mult. Eu reiterez poziţia mea şi a PLDM: putem face anumite concesii, dar nu poate fi vorba ca aceia care au încălcat drepturi şi libertăţi cetăţeneşti să fie absolviţi de răspundere.

„Alegeri anticipate în toamna lui 2010”

Care este „asul din mânecă” al domnului Ghimpu, preşedintele Parlamentului?

O să răspund la această întrebare în calitate de jurist, care a făcut şcoala la Iaşi, la Facultatea de Drept. Norma constituţională este expresă: în cazul nealegerii preşedintelui Republicii Moldova vom avea alegeri anticipate. Alegerile anticipate nu vor fi mai devreme de luna iulie, însă ar putea avea loc şi mai târziu pentru că norma nu stabileşte expres termenul limită.

Mergând la absurd în abordare, avem posibilitatea să facem anticipatele şi cu o lună înainte de alegerile ordinare. Însă alegerile le vom organiza la Chişinău atunci când vom fi pregătiţi, atunci când vom avea instituţii funcţionale, norme constituţionale funcţionale, nu numai în ceea ce priveşte alegerea şefului statului. Acest lucru se va întâmpla, cel mai probabil, la mijlocul toamnei anului viitor.

Vă este teamă de o revenire a comuniştilor la putere?

Nu frica a fost cea care m-a influenţat în activităţile mele.

Constituţia va fi modificată?

Nu o să avem alternativă. În cazul alegerilor anticipate va trebui să venim şi cu Constituţia ajustată, astfel încât să nu mai avem aceste blocaje politice care presupun costuri enorme pentru societate. Însă am spus-o de multe ori: dacă va trebui să plătim şi acest preţ, respectiv alegerile anticipate, îl vom plăti. Pentru că PCRM urmează să-şi asume riscurile şi rezultatul ruşinos pe care le vor obţine la anticipate.

Nu vă aşteaptă o perioadă uşoară…

Nici n-am avut perioade uşoare. Dacă am reuşit să rezistăm în timpul perioadei comuniste de la Chişinău, vom reuşi să rezistăm şi să facem performanţă şi atunci când avem o atmosferă democratică în Republica Moldova. Avem un sprijin enorm şi din partea Europei, în întregime.

Dacă vor fi anticipate, Alianţa pentru Integrare Europeană va merge ca o singură formaţiune sau fiecare partid component se va prezenta separat?

Important este să se înţeleagă că nu rezultatul fiecărui partid este important, ci rezultatul cumulat al partidelor care ar urma să asigure o coaliţie de guvernare. Acesta este scopul pe care îl urmărim.

Nu credeţi că ar fi mai eficientă electoral varianta constituirii unui singur partid?

Dacă ar fi să activăm ghidându-ne după sondaje şi abordând lucrurile foarte matematic, ar fi uşor. Lucrurile sunt mult mai complicate. Este vorba de partide care au oameni şi care urmăresc anumite scopuri. Tendinţele sunt cele prezentate, dar cred că vom găsi o soluţie să participăm cât mai eficient la alegeri.

SURSA: Adevărul

Autor: George Rădulescu


26 raspunsuri

  1. patriciu spune:

    Meritul principal al guvernări AIE este că reuşeşte să restabilească treptat încrederea electoratului în politicieni şi democraţie.DOAMNE ajută.

  2. Ioana spune:

    Ca sa ajunga aceste ganduri in casa fiecarui cetatean de la tara in RMoldova,trebuie de dezradacinat toata structura birocratica ce domneste la teleradio-Moldova-doar ea este tribuna principala,la care au acces taranii- nu uitati-la tara e o raritate televiziunea prin cablu-versus diversitatea de opinii.Deci-castigand trm-castigati electoratul MAJORITAR.Succese,ca ne-am saturat sa-i vedem maimutarindu-se pe banii nostri!

  3. Josbase spune:

    pt. patriciu

    cum sa nu?! chiar azi l-au numit in functia de comisar al chisinaului pe un oarecare cociorva, despre care matasaru spune ca ar fi participat activ la torturarea sa in aprilie. sigur ca cociorva neaga, dar oare admit ei vreodata asta? si ajunsi in fata cedo tot neaga, dar nu stiu cum se face ca de fiecare data cedo ii gaseste vinovati. eu unul ma cam indoiesc in perspectivele pe care le are aie. am senzatia ca mult nu va rezista.

  4. lapusneanu spune:

    Din pacate, pare ca a fost un interviu pregatit dinainte ;de aceea si raspunsurile sunt standard ,sunt ok.

    O intrebare as fi pus la modul:” Daca Moscova si Tiraspolul se mentin pe vechile pozitii cu incapatanare adica :SAU reunirea cu Transnistria sub umbrela rusa SAU aderarea la ue fara Transnistria, ce alegeti?”

  5. SOS Basarabia spune:

    Un interviu bun si la obiect, sa vedem cum se va finaliza aceasta discutie cu Putin, este cel mai important si apoi vom trage concluzii.

  6. Anatolie spune:

    S-a pornit vioi Filat

    S-a pornit vioi Filat,
    Neam din neamul lui Muşat,
    Hotărât şi ne-nfricat,
    Peste Prut, spre Europa.

    Tremură rău bolşevicii
    Împroşcând venin în fraţi,
    Dârdâie şi veneticii
    De imperiu distanţaţi.

    Inspirat de-ai săi confraţi:
    Ghimpu, Vieru, Teodorovici
    Şi ai lor mulţi, mulţi amici
    Ţine calea înspre fraţi.

    Strâns poporu-n jurul lui,
    Voievodului,
    Şi-n freamătul Codrului
    Păşeşte ferm, hotărât.

    Scepticii rămaşi în urmă
    Precum oile de turmă,
    Rătăcesc mereu zbierând
    Drum spre ciurdă căutând.

    Semnând îndrăzneţ acordul
    Susţinut de aliaţi,
    Scoate gardul dintre fraţi
    Ani de zile oprimaţi.

    Calcă ferm din primii paşi
    Lăsându-i uimiţi pe laşi,
    Nu i-i frică de dojană,
    Doamne, să fie cu mană?

    15 noiembrie 2009
    După semnarea acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind micul trafic de frontieră, semnat de către primul-ministru în exerciţiu al României, Emil Boc, şi primul-ministru al Republicii Moldova, Vladimir Filat.

  7. Anatolie spune:

    Încă o cercare

    Încă o cercare
    De-al înscăuna,
    Toţi în aşteptare:
    - Va fi mâine oare…?
    Dar n-a fost să fie
    Că foşti scăunari,
    Răi şi-n agonie
    Încă mulţi şi tari
    N-au dorit bădie.
    Forfotă în ţară
    De-astă primăvară,
    Forfotă şi-n democraţi
    Chiar de sunt înscăunaţi.
    A rămas
    Un pas
    Şi toţi cred că poate…
    Liberalii să mai fie…,
    Fie şi interimar,
    Democraţii cu mândrie
    Îl vor că-i autoritar,
    Şi Moldova lor doreşte,
    De altfel se prăpădeşte,
    Verzii doar îşi cat de treabă
    Nu au timp dânşii să piardă,
    Ei sunt cei ce trag azi jugul
    Chiar de e tocit rău plugul.
    Toţi trăiesc doar cu speranţa,
    Poate-i trece aroganţa
    Liderului îngâmfat
    Supărat pe candidat.
    Trece timpul zi cu zi,
    Toţi aşteaptă ce o fi.
    Aşteaptă întreaga ţară
    Că dă iar în primăvară.

    10 noiembrie 2009
    După şedinţa Parlamentului RM de alegere a Preşedintelui RM.

    Anatolie Cărbune

  8. SIGUR ASA VA Fi :( spune:

    -MAI MULT CA SIGUR,CA DOMNUL PUTIN NU VA RENUNTA LA TRANSNISTRIA :( ,CACI RUSII NICODATA N-AU RENUNTAT LA NIMIC DIN CEEA CE AU CUCERIT,CHESTIUNEA ASTA TINE DE ORGOLIUL LOR RUSESC, SIGUR ESTE ACEST ASPECT.
    -SI IN VIITORUL APROPIAT REP.MOLDOVA VA FI PUSA IN FATA ACESTUI FAPT :(
    -ADICA NERENUNTAREA RUSIEI LA TRANSNISTRIA,PENTRU MOTIV CA SUNT ACOLO PREA MULTI CETATENI RUSI,SI INTERESELE PROTEJARII ACESTOR CETATENI !
    -DECI CU DEZAMAGIRE SPUN CA MOLDOVA NU VA MAI RECUPERA TERITORIU TRANSNISTREAN NICIODATA :( !

    -SI DACA MOLDOVA VREA UE,SAU UNIREA CU ROMANIA CRED CA SIGUR ACEST ASPECT VA FI CONDITIONAT DE RUSI,ADICA TRANSNISTRIA RAMANE ASA CUM ESTE ACUM,SI CRED CA VOR ACCELERA PROCESUL DE ACORDARE A CETATENIEI RUSE.
    SI TIRASPOLUL URMARESTE SA FIE INCLUS IN FEDERATIA RUSA,PENTRU A SCAPA DEFINITIV DE PRETENTIILE REPUBLICII MOLDOVA!

    ORICUM LA IALTA PUTIN VA SPUNE HOTARAT,CA NU RENUNTA LA TRANSNISTRIA:( ,DEPINDE CE VA AFLA OPINIA PUBLICA REFERITOR LA DISCUTIILE PURTATE ACOLO!

  9. Napocel spune:

    Ioana spune:
    November 15 2009 la 23:32

    Pt.,
    Ioana

    Așa e! Dacă ar fi democratizată Moldova 1 ar fi o treabă bună. Pe de altă parte și acum un segment chiar de tineri de la țară vizionează canale tv rusești deși au și TVR1. Am rămas uimit; cred că alta e buba…

  10. Napocel spune:

    Cu privire la pactul ribbentrop-molotov (intenționat am scris cu litere mici) ar trebui deschise susținut dezbateri, discuții, acțiuni de-nformare a societății moldovenești; acest aspect nu l-am sesizat-n societatea moldovenească inclusiv și-n școli. Să vedem dacă media din așa zisa R.M. se va urni pe aceeastă direcție.

  11. Napocel spune:

    “Cum veţi convinge Moscova de faptul că este necesară o nouă abordare în relaţia bilaterală?

    Prin acţiuni, argumente şi prin incisivitate.”

    Asta mi-a plăcut: incisivitate. ‘N sfârșit o poziție clară. Iar activitățile, declarațiile celor din ambasada rusă de la Chișinău, ar trebui ignorate total de presă.

  12. ? OARE spune:

    -CRED CA INVERS .
    PUTIN IL VA PROVOCA PE FILAT,PENTRU CA O SA-L ENERVEZE SUBIECTUL “DELICAT” TRANSNISTRIA !

    -DIN FOSTA RDG, SAU RETRAS ARMAMENTUL,SI TRUPELE , DAR DIN TRANSNISTRIA NU CRED CA O SA O VEDEM VREODATA :( (
    {BINE-AR FI SA REUSEASCA DOMNUL FILAT,SI SA MA-NSEL EU}

  13. Jovanny spune:

    Mi-au placut intrebarile si cu certitudine e o lectie pentru jurnalistii de la Chisinau. Luati exemplu de la acest George Radulescu si invatati odata ca trebuie sa actionati ferm, sa adaugati mai multa miscare, mai mult dinamism ca sa stoarceti informatiile dintr-un politician. De ce la Chisinau nimeni nu reuseste un asemenea dialog??? Cred ca si premierul nostru are de lucrat ceva aici. De fapt raspunsurile sunt OK dar sigur ca modul in care acesta da un raspuns e cam lejer. In concluzie cred ca jurnalistii din Basarabia trebuie sa preia metode noi proRomane si proEuropene pentru a reusi mai bine, fapt ce va duce la prosperarea democratiei in Moldova.

  14. Vulturul Brancovenesc spune:

    Acest om care se numeste Vlad Filat pare un om de caracter ceea ce este mare lucru in zilele noastre. Politica pe care o gandeste o spune si o si pune in aplicare , neavand spirit de cavaler machiavelian.
    In relatia cu Rusia nu trebuie sa aibe complexe, trebuie sa fie direct si transant. Santajul Moscovei din plan economic trebuie denuntat pe fata. Moscova nu-si poate permite o imagine internationala negativa cel putin in aceasta perioada pentru o miza relativ mica.
    Succes stimate Domn ,Dumnezeu sa te ajute sa realizezi tot ce ti-ai propus daca este spre binele natiei tale.

  15. Vlad spune:

    Transnistria va fi ruseasca” si punctum”! Si las-o sa fie! Chiar si populatia de acolo nu vrea cu Moldova. Ce ne aduce Transnistria in momentul de fata??? NUMAI DATORII!!! Banii – Transnistriei, iar datoriile – Moldovei! Si cam pentru ce merite ar trebui Moldova sa achite aceste datorii??? PLECE CU RUSIA sanatoasa!!! Si sa nu uitam ca Moldova a fost,este si va fi “DE LA NISTRU PIN-LA TISA”!!!

  16. Napocel spune:

    Vlad spune:
    November 16 2009 la 22:49

    De datoriile Tembelenistriei nu vă va ierta rusul.

  17. ABCD spune:

    stimata jurnalista, un lid al unei stiri nu se face asa cum o face-ti dvs….nu va fie rusine daca veti m-ai apela periodic la conspectele din timpul studentiei…

  18. Vulturul Brancovenesc spune:

    Pentru Vlad
    De la Nistru pan la Tisa a fost pentru Eminescu Romania cea dodoloata in viziunea sa, viziune care s-a si implinit la 1 dec 1918 .
    De acord, Transnistria nu a fost niciodata parte a Romaniei(Moldovei) dar in acest registru logic nici enclava Kaliningrad nu a fost a Rusiei nici Bucovina de Nord si tinutul Hertei nu a fost a( URSS)actual la Ucraina etc. Egalitatea este pentru caini nu si pentru catei (vezi fabula Cainele si Catelul de Gr. Alex.). Mai grav este cand cateii promoveaza cu destula persuasiune drepturile inalienabile ale cainilor dar nu si obligatiile lor.
    La ora actuala Rep.Moldova este ciuntita in nord si sud de teritorii care apartin actualmente Ucrainei. Aici este spilul se poate incerca un schimb teritorial intre Moldova si Ucraina obiectul acestuia fiind ai ghicit Transnistria.
    Deci nu catre Rusi trebuie cedata si nu degeaba ci in contrapartida cu teritoriile mentionate.
    Panimaies !!!
    PS Regret daca am scris incorect in Rusa dar in tara asta (Romania) rusa nu prea a invatat-o nimeni (poate cu forta pe timpul comunismului)

  19. solovastru mihai spune:

    Regret daca am scris incorect in Rusa dar in tara asta (Romania) rusa nu prea a invatat-o nimeni (poate cu forta pe timpul comunismului

    Nici macar cu forta nu cred ca o invata cineva aversiunea si rezistenta tacita in fata sovietizarii era prea mare.

  20. ? OARE spune:

    ESTE BUNA VARIANTA “SCHIMBULUI” : TRANSNISTRIA – si IN CONTRA PARTIDA TERTORIILE PIERDUTE , MAI SUS MENTIONATE .
    DAR….
    RAMANE UN DAR… SI CRED EU CA UKRAINA,N-ARE INTERES SA SE LEGE LA CAP CU NEBUNUL DE SMIRNOV.AU SI ASA DESTULE PROBLEME,SI FARA TRANSNISTRIA.
    LA CE LE-AR FOLOSI SCHIMBUL ASTA? SI IN + TRANSNISTRIA ESTE CAM “MICUTA” , IN COMPARATIE CU SUDUL MOLDOVEI+BUCOVINA.

    ASEMENEA “REGLARI” INTRE FOSTELE REPUBLICI, AU FOST POSIBILE ATUNCI CAND TOATE ERAU IN URSS.{CACI,ASA A PRIMIT UKRAINA BUCOVINA SI SUDUL MOLDOVEI.DOAR SE STIE ASTA}

    SCHIMBUL NU CRED CA-I POSIBIL :( (
    SI NU CRED CA SE POATE PUNE-N DISCUTIE ACEST ASPECT,INTRE POLITICIENI.
    ESTE GREU DE GANDIT :) DE PUS IN PRACTICA SI MAI GREU !
    ……………………………………………………

  21. Vlad spune:

    Pt Vulturul Brancovenesc
    Ma faci sa rid, necatind la faptul ca ai dreptate. Tu, cu teoriile tale ai face bine daca te-ai referi nu la Gr.Alex, ci la Ion Creanga.

  22. Kostantinu spune:

    @Vlad

    poate daca mai citesti o data vei intelege totusi.
    istoria se face dupa poezii?
    Romania are dreptul la teritoriile locuite de romani si atat.
    dupa teoria ta Romania Mare sau cea actuala (incluzand Transilvania, Maramures, Dobrogea) nu ar fi aparut nicodata doar pentru ca nu a existat in acesta formula niciodata.
    Transnistria este acum a Moldovei si asa trebuie sa ramana. Totusi populatia ei moldoveneasca este mai multe decat cea rusa sau uraineana luate separat).

    Etnii

    * Moldoveni (Români): 39.9%
    * Ucrainieni: 28.3%
    * Ruşi: 25.5%
    * Bulgari: 1.8%
    * Găgăuzi: 0.8%
    * Alţii: 3.7%
    sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Transnistria

    Acei moldoveni din Transnistria nu sunt moneda de schimb si au acelasi drept ca si cei din Chisinau.

  23. Kostantinu spune:

    si din 2004, aceeasi sursa

    Recensământ 2004

    Populaţia regiunii la recensământul din 2004 era de 555.500 (incluzând municipiul Tighina)
    [modifică] Etnii

    * Moldoveni (Români): 32%
    * Ucrainieni: 29%
    * Ruşi: 30%
    * Bulgari, Găgăuzi, Evrei, Germani, Belarusi, Polonezi si alţii: 8%

  24. Vlad spune:

    @Kostantinu
    Cred ca nu am fost inteles corect.Eu n-am zis ca Romania sau Moldova nu are dreptul la Transnistria, ci ca Transnistria e pierduta.Cind am zis ca poate pleca sanatoasa cu Rusia, am zis din cauza ca nu avem alta alternativa.Sau poate crezi ca avem? Avem – sa ajungem in situatia Georgiei sau si mai “bine”-a Ceceniei. Oare chiar credeti ca Rusia mai da inapoi Transnistria??? Hai sa nu fim naivi!

  25. Kostantinu spune:

    eu am combatut ce ai spus nu ce ai vrut sa spui:)

    Da, cred ca sunt sanse reale ca Rusia sa renunte la Transnistria si argumentele sunt:

    premisa: Transnistria exista cat timp acolo exista armata a-14-a.

    1. pana acum niciun guvern de la Chisinau nu a facut vreo incercare reala pentru a recupera Transnistria.
    2. niciun guvern nu a avut o atitudine demna si ferma fata de Moscova aratand doar slugarnicie. Asta face aproape normala atitudinea actuala a Rusiei fata de Moldova. Ei judeca rece dupa fapte.
    3. Moldova este cea prin a carei pozitie formatul de negocieri “5+2″ a fost blocat iar influenta Romaniei in acest format a disparut complet. Ce sens avea ca negociatorii sa lupte pentru Moldova cand ea insasi nu o dorea?
    4. Rusia a promis in 1999 la Istanbul, in fata comunitatii internationale, retragerea armatei a-14-a. A putut sa amane executarea acestei promisiuni tocmai din cauza Moldovei. Acum noua putere poate sa le ceara pe drept sa se retraga.
    5. Rusia nu detine Transnistria conform dreptului international deci nici sustinerea vreunui alt stat in lume pentru aceasta cerere. Se vede cum refuza sa o includa in Federatie.
    6. Rusia nu are granita comuna cu Transnistria asa cum a avut cu Georgia sau Cecenia.
    7. Daca Romania si Moldova s-ar uni, Transnistria ar face legal parte din noul stat, membru al NATO si UE. Ar fi greu pentru Rusia sa ii mai acorde suport iar cu ajutorul Ucrainei i se pot bloca complet frontierele ceea ce ar duce inevitabil la caderea regimului. In acelasi timp ar fi greu pentru Rusia sa mai pastreze armata intr-un teritoriu NATO.

  26. Vlad spune:

    @Kostantinu
    Sa speram ca ai dreptate, dar ce se intimpla in cazul cind Rusia recunoaste independenta Transnistriei? In asa caz despre ce fel de NATO si UE mai putem vorbi? Cit despre Ucraina- vei vedea ce se va intimpla la alegerile prezidentiale, deci cred ca va cadea si varianta blocajului frontierelor si practic Rusia va avea hotar comun cu Transnistria. SI ATUNCI – ?????

Lăsați un comentariu

Website

Comentariu:

NOTA: Moderarea comentariilor poate întârzia timpul apariției lor. Vă mulțumesc.



Un produs New Media Group ©2008 Stela Popa | Blogs.UNIMEDIA | UNIMEDIA