Rusa domină nu doar la Patria, ci şi la Pizza de Italia, Spitalul Republican sau MAI
12 January 2010 19:47 Articole,
“Dă Doamne, mintea moldoveanului cea de pe urmă!”
Schimbarea de la Chişinău pare să se producă nu doar la nivel politic, ci şi la cel mental. În sfârşit! Unii îşi schimbă perspectiva după 2009 pentru că abia acum li se deschid ochii, alţii pentru că simt că aşa e bine, iar cea de-a treia categorie – pentru că începe să revină la modă patriotismul de altă dată şi nu vor să piardă trenul. E şi multă sinceritate, dar şi multă făţărnicie. În fine, să sperăm că efectele vor fi cele bune.
Încă opt ani de comunism lingvistic
Nu voi analiza tipurile enumerate mai sus, ci voi spune doar că întreaga perioadă patronată de tovarăşul Voronin a avut efecte culturale cel puţin la fel de grave ca şi cele economice. Gândul mă duce la perioada sovietică, mai exact la anii 60. De ce anume atunci? Explicaţia o găsim în extraordinara carte a lui Constantin Cheianu – „Sex & Perestroika” (Cartier, 2009).
În aceast volum autobiografic, autorul povesteşte, printre altele, cum, în câteva luni de activitate în presă, a însuşit la perfecţie regula conform căreia nu trebuia să depăşească numărul prestabilit de cuvinte „grele”. Cuvintele grele fiind neologismele, care te ajutau să scrii expresiv, concis şi la obiect. Cheianu spune că dacă folosea trei cuvinte de acest fel era „moldovean care scrie moldoveneşte”, dacă făcea uz de cinci,
„rămâneai moldovean, dar deja unul parşiv, care manifesta semne clare de naţionalism şi un început de degradare”. Şi dacă recurgea la şase-şapte (care oricum erau tăiate până a ajunge la ziar), era „un român împuţit, aproape irecuperabil”.
„Jeniile” şi „vajinele” din anii ‘60
Şi lucrurile nu se opreau aici. Vă puteţi imagina că, până în 1967, moldovenii nu au avut dreptul la sunetele „ge” – „gi”, deoarece nu era în limba rusă şi, de aceea, sunetul fusese proclamat stric românesc?! Cum în alfabetul rusesc se regăsea doar litera „j”, ne explică Constantin Cheianu, „acesta a trebuit să se lase folosit binişor în scrisul nostru şi pe post de „j”, şi de „ge””. Aşa se face că, până în anul 1967, totul în scrisul moldav era plin de „j”: „Jermania”, „vijelie”, vejetaţie”, „Arjentina”, „jeg”!. „Geniul” în Moldova putea fi doar „jeniu” , „degetul” – „dejet”, „îngerul”-„înjer”. Până şi vaginele moldovencelor aveau lipsă punctul „ge”, aşa că toate deţineau „vajine”!
„Ce stupizenie!”, am declarat când citeam aceste toate în cartea domnului Cheianu. „Cum se poate?!”. Şi tot eu mi-am răspuns: „Ei, uite că s-a putut…” Şi nimeni nu a protestat. Geniile au acceptat să fie „jenii”, femeile să aibă „vajine” şi tot aşa. Dar de ce mă mir dacă noi înşine am acceptat şi încă acceptăm zilnic „insulta” lingvistică prezentă în R. Moldova. Descoperirea dosarului „Patria” sau readucerea lui în discuţie nu este decât o picătură într-o mare de astfel de „insulte”.
Şi ca să ne reîmprospătăm memoria cu astfel de exemple, iată câteva discutate anterior intens pe acest blog.
1. Pizza de Italia cu gust de cuvinte ruseşti
Povesteam cândva de Pizza de Italia, de pe Bulevardul Renaşterii din Chişinău unde dacă primul chelner care te întâmpină vede că vorbeşti doar în română nu se mai apropie a doua oară, ci lasă pe un altul care o cunoaşte. Ok. Ei cu ei, noi cu noi, spuneam atunci. Toate bune şi frumoase, până la achitarea facturii. Când am primit-o constatam că, de sus până jos, era scris doar în rusă (vezi foto). Am revenit la începutul acestui an din nou în acel local. Recunosc: din pură curiozitate. Zic: „dacă s-au schimabat lucrurile la nivel politic la Chişinău, poate că se schimbă şi la celelelalte nivele”. Dar, aş! Statutul limbii ruse de limbă “normală” continuă să fie la fel în Chişinău, cel puţin. Factura pe care o găsiţi alăturat este neschimbată, în rusă, de sus până jos, iar moldovenii tac şi nimeni nu îşi arată nemulţumirea.
Situaţie similară este şi în spitale. Chiar mai dihai. Întrebam cândva: “Cum se simte vorbitorul de română/moldovenească, atunci când, de la un medic angajat la Centrul Republican de Diagnosticare, îi este eliberat cetificatul în limba rusă? Sau, culmea, când pe un simplu certificat de analiză a sângelui, eliberat de Spitalul Republican, pe lângă aceeaşi rusă, mai este semnat că actul este eliberat de “Ministerstvo Zdravoohranenia RSSR” !!! (trad. Ministerul Sănătăţii din URSS) (vezi foto).
3. Cazier în rusă sau în “moldovenească”
Dacă veţi merge la Direcţia Informaţii şi Evidenţe Operative a MAI (sau veţi accesa pagina web a acesteia) şi veţi completa cererea pentru eliberarea cazierului judiciar (vezi foto), aşa cum am făcut eu de curând, veţi vedea că pe acest document scrie clar şi accentuat – „eliberarea se face în limba moldovenească” (Corect, conform articolului 13 din Constituţia R. Moldova, este “limba moldovenească, funcţionînd pe baza grafiei latine”). Ceva mai încolo, la ghişeul la care se depun actele, apare însă o „informaţie”. Pe sticla ghişeului scrie cu litere mari şi roşii: “cererea pentru perfectarea cazierelor judiciare se completează în limba de stat şi limba rusă” (vezi foto). Mă uit la cerere, mă uit la informaţia de pe sticla ghişeului şi mă fac că nu înţeleg. Până la urmă, în care limbă trebuie să cer să îmi fie eliberat cazierul: în limba moldovenească sau în limba de stat (deşi nici una din denumiri nu este cea corectă, ştiinţific vorbind)?
Şirul de exemple poate continua.
La 7 aprilie nu s-a ieşit în stradă pentru monumente
Aşadar, repet, dezbaterea în jurul dublării şi subtitrării filmelor de la Patria este un început, dar am face bine ca de la cinematograful Patria, coborând în jos pe strada Puşchin (aşa şi nu a mai ajuns să fie numită Grigore Vieru şi nici nu cred că va mai fi vreodată, sau cel puţin nu curând), să trecem pe la Direcţia Informaţii şi Evidenţe Operative a MAI, apoi pe la Pizza de Italia. După asta, facem stânga împrejur şi mergem şi pe la doctoraşii de la Spitalul Republican.
În toate aceste instituţii, şi în multe altele, trebuie să ripostăm şi să schimbăm “insulta” lingvistică pe care o vedem sau auzim zilnic.
Ar fi „un semn de schimbare” în spiritul şi în memoria celor care au ieşit în stradă şi au protestat la 7 aprilie 2009. Ei nu au nevoie numai de monumente, ci şi de menţinerea vie a spiritului lor!
Preluat pe:





























January 12 2010 la 20:26
o parte din vină o poartă şi actuală putere deoarece se teme să pună această temă în discuţie(problema lingvistică pentru mulţi membri ai actualei puteri este tabu) dar bine măcar că această temă s-a pus în discuţie.
January 12 2010 la 20:50
EU DACA IMI VORBESTE IN LIMBA RUSA, NU MAI VIN LA ACEL MAGAZIN , SAU RESTAURANT.
January 12 2010 la 20:58
E foarte simplu…nici intr-o alta tara unde vom merge, nu vom mai intilni asa fenomen prostesc…pentru ca imigrantii, si toti cei care se decid sa se mute intr-o tara sau pe un timp anumit sa locuiasca acolo, invata limba acelei tari si nicidecum nu si-o impune pe a sa!!!
January 12 2010 la 21:11
Dacă vreţi să aveţi credibilitate în privinţa modificărilor pe care le susţineţi, trebuie să faceţi distincţie între instituţiile publice, care trebuie într-adevăr să funcţioneze în limba română şi firmele private, care pot funcţiona în ce limbă doresc.
Acum vreo 15 ani, am fost la o agenţie Atlassib din Baseler Platz, în Frankfurt. Credeţi că vorbea cineva germană acolo?
Toate hârtiile şi toate afişele erau în limba română, iar landul Hessen nu avea nici o problemă cu chestia asta.
Principalul “hop” pe care-l are de trecut mentalitatea basarabenilor este să accepte că limba pe care o vorbesc se numeşte “română” şi aşa trebuie să scrie peste tot, când se referă la ea. Nu mai trebuie numită nici “moldovenească” şi nici “de stat”, ci “română”. Cu puţin exerciţiu, basarabenii se vor convinge că i se poate spune “română”, că nu muşcă
Austriecii n-au nici o problemă să recunoască faptul că vorbesc germana, deşi în tratatul prin care a fost creat statul austriac în 1955 scrie nu va fi permisă unirea cu Germania. R.Moldova nu a fost creată printr-un tratat al Puterilor Aliate, deci nu i se interzice nicăieri reunificarea.
January 12 2010 la 21:21
Stela, desi iti dau dreptate si cu siguranta regimul sovietic intentionat promova o politica de degradare continua a limbii romane totusi cred ca ai exagerat putin, sa nu cadem in alta extrema cum o faceau latinistii. Pina la urma “j” e prezent mai puternic in limba romana vorbita de moldoveni si vijelie,si jeg (exemplele pe care le-ai invocat) cu siguranta se scriu cu j. In ceea ce priveste tupeul ‘agentilor economici’sa comunice cu clientii in limba rusa cred ca exista doua explicatii. Prima e ca a fost promovata si sustinuta de puterea politica de pana acum si a doua este atitudineade toleranta si lipsa de reactie promta din partea cumparatorului/beneficiarului. Si nu in ultimul rind saracia, care te face sa te adaptezi prea bine la realitatile uneori mai incomode.
January 12 2010 la 21:27
Cum si am spus mai devreme – s-a inceput un razboi inutil. Era si firesc ca dupa Patria o sa mearga peste tot ca sa caute limba rusa ca sa arate cu degetul. N-am sa ma mir daca maine pe Facebook se va forma un grup nu mai putin de 1000 de oameni care o sa ceara sau schimbarea limbei in Pizza de Italia sau inchiderea acesteia.
))
Ce stupiditate, numai au cistigat o majoritate fragila si imediat se ocupa cu taierea pe viu a tuturor intrebarilor. Ma tem ca aceasta politica va distruge AEI, si nu cred ca forte liberale vor reveni la putere.
January 12 2010 la 21:30
Poate să demarăm o campanie cu ideia: “Nu vorbim limba rusă”, aşa cum pe http://www.facebook.com a fost “Nu mergem la Patria”. Eu cred că ar avea succes.
January 12 2010 la 22:00
TOATE documentele oficiale (inclusiv facturile fiscale) elaborate de catre o persoana juridica inregistrata pe teritoriul unui anume stat, ar trebui sa fie redactate in limba oficiala a statului respectiv. Daca nu se respecta acest principiu, trebuie folosite mijloacele politienesti: amenzi si alte moduri de constrangere legale.
Va iesi apoi un pic de zarva, dar alta cale de rezolvare nu-i… O sa vedeti apoi, nu va mai vorbi ruseshte decat lumea interlopa!
January 12 2010 la 22:29
Cum poate fi explicata aceasta situatie: Multi moldoveni
(chiar si cu studii mari) nu pot fi angajati in multe functii deoarece…nu stiu rusa?
In timp ce o multime de companii (multe destul de prestigioase) angazeaza indivizi( care sunt tineri!!!!!!!) care nu vorbesc romana din principiu .
January 12 2010 la 22:40
La 7 aprilie nu s-a iesit in strada monumente. S-a iesit degeaba. Veti vedea asta dupa alegerile anticipate. Tot ce s-a intamplat dupa 7 aprilie a fost un mic antract. Nu va mintiti! Nu s-a schimbat, de fapt, nimic in Moldova, pentru ca Moldova nu e Lituania pentru ca aici, la fel ca in Romania, mamaliga nu face explozie.
January 12 2010 la 23:21
Sunt intr-u totul de acord cu ce a scris Stela, dar exista si o realitate pe care nu putem s-o ignoram: alianta are divergente in ceea ce priveste functionalitatea limbii de stat in tara noastra sa nu uitam de Lupu & co. Parerea mea e ca de aici trebuie sa incepem cind facem o analiza ca totul merge prea lent. N-are cum sa fie altfel, e prea complicat. Sunt si eu revoltata de tot ce se intimpla dar incerc sa fiu realista, adica eu personal nu as dori ca actuala guvernare sa repete aceeasi greseala care s-a facut in anii 90 cind s-a pus accentul pe problemele nationale si pina la urma cei de asa numita dreapta au cedat si care au plecat prin Romania care pur si simplu au tacut pe veci. As dori ca de aceasta data sa se puna accentul pe problemele sociale mai intii ca sa dea rezultate sa aiba sustinerea populatiei majoritare in ceea ce fac pe plan economic ca atunci cind vor incerca sa puna intrebarea ce ne doare la ordinea de zi sa fie pe un fundal trainic de guvernare cind alte forte care nu doresc ca lucrurile sa se schimbe in esenta sa nu mai aiba puterea si argumentele de ai inlatura de la conducere iar reformele incepute sa fie duse la bun sfirsit in toate domeniile. Cred ca ceea ce se intimpla acum e doar un inceput a unui proces putin mai lent de revenire la realitate a poporului nostru batjocorit, dar care a demarat, desigur nu va fi atit de radical dupa cit mi-as dori si v-ati dori, dar suntem pe calea cea dreapta. Si inca un lucru important, cum a mai fost de altfel mentionat de cineva pe aici, depinde si de noi ca atunci cind ni se vorbeste in rusa nu raspundem si noi in rusa ca astfel doar le facilitam viata si le aratam cit de toleranti ca sa nu folosesc alt cuvint suntem, hai sa vorbim in romana si o sa simtitim schimbarea. Avem nevoie de atitudine dar si de rabdare, nu e cazul sa pierdem sansa care o avem de aceasta data.
January 12 2010 la 23:32
C’est la vie. Este realitatea din RM, trebuie să luptăm pentru noi, fiecare în parte poartă responsabilitate pentru ceea ce avem astăzi cu l.rusă peste tot, e uşor să spui că alt cineva e vinovat dar tu?! personal ce ai făcut că să nu fie aşa, deci să luăm atitudine să fim demni de strămoşii noştri care au apărat acest pămînt şi limba română.
January 13 2010 la 00:08
Articol cu adevăr de 100%
January 13 2010 la 00:33
@ ilinka – problemele sociale se rezolvă cu bani, iar ca să ai bani, economia trebuie să funcţioneze.
Poporul revine încet-încet la realitate, dar oamenii nu. Schimbarea se produce datorită tinerilor şi datorită celor care lucrează în vest şi văd acolo cum sunt organizate lucrurile într-o ţară normală. Bătrânii din R.Moldova nu vor reveni la nici o realitate, ei vor continua să viseze la vremurile bune de altădată până când vor trece la cele veşnice. Aşa îşi va reveni poporul la realitate, când cei care aveau 35-40 de ani în 1991 vor fi dispărut cu totul din viaţa publică şi vor fi “la loc cu verdeaţă”.
Problema cu limba rusă nu se va rezolva în timpul vieţii noastre, ea va continua să fie lingua franca încă 2-3 generaţii, în tot spaţiul ex-sovietic. Iar basarabenii care vor dori să trăiască mai bine, vor trebuie să înveţe în primul rând engleză, la fel ca şi românii. Restul vine de la sine.
January 13 2010 la 01:15
Offff…mai am oleaca si ma duc, ma duc si nu mai vin, desi copilul meu spune, mami nu vreau sa vorbesc alta limba, vreau sa vorbesc in româna! Ma doare sufletul auzindu-l ca spune asta, dar oricum ma duc si sper sa nu mai fiu nevoita sa ma intorc niciodata!
January 13 2010 la 01:42
ai punctat foarte bine una dintre cele mai grave probleme care persista si din pacate se agraveaza…ai pus degetul pe rana…poate doar asa, “simtind durerea din ea(rana)” oamenii si autoritatile vor constientiza si vor face ceva in acest sens(ex.:cazul “PATRIA”). bravo Stela!
January 13 2010 la 01:47
In utilizarea limbilor pe teritoriul RM vad probleme doar acei care le cauta. Sa fim sinceri. La noi se politizeaza tot ce se poate politiza ajungindu-se la absurditati. Toti trebuie sa cunoasca limba de stat dar sa nu fim extremisti, Moldova este un stat multinational .Chiar si Europa are motto Uniti in diversitate. Noi trebuie sa demonstram Europei ca putem fi asa. Trebuie promovata cultura, cunoasterea limbilor si nu atitudinea ostila si dezbinarea pe care joaca fortele politice.
January 13 2010 la 01:59
Multumesc tuturor pentru mesaje si pentru punctele de vedere exprimate. Cred ca e o tema asupra careia merita se ne concentram atentia.
January 13 2010 la 08:43
Conform legii, limba rusa nu-i straina in Moldova. Cred ca 99 de procenete mai putin inteleg L. rusa. Aici se vede problema politica mai mult decat sociala.
January 13 2010 la 12:04
mai intii de toate sa invetie sa vorebasca corect romina insusi cei care impun proiectele date, pt ca discuta ca niste tarani un cuv. in rusa si unul in romina – mai bine ar da un ex. si nu o reactie adversa.
plus la toate e problema fiecarui cunoaste sau nu o limba fie ea rusa rom, fr sau engl – asta reprezinta doar un nivel al inteligentei pers, iar sa incepi a face discriminare nu e cazul – avem distule probleme mult mai actuale
January 13 2010 la 13:32
pt: Lancaster
Nu te contrazic, ai dreptate in afirmatiile tale, dar bani o sa vina in Moldova, si nu putini, asa ca reforme o sa fie si rezultate la fel, daca se vor tine de cuvint desigur, dar eu sunt optimista si vreau sa cred ca guvernul de azi e destul de realist si isi da seama ce pierde daca nu se tine de cuvint. Desigur nu peste noapte, eu personal nu astept minuni, dar sincer cred ca progrese in domeniul social vor fi. Cit priveste populatia mai in etate, e clar ca nu se mai schimba dar eu nu pe ea am avut-o in vedere. Ceea ce am vrut sa zic e ca sa lucram in asa fel pe acest segment ca sa nu mai depindem de ceea ce vor batrinii (dar si aici as face o paranteza – nu toti batrinii sunt indiferenti in ce limba se vorbeste la noi, o mare parte din ei sunt buneii celor de buna credinta), asa dar, ar trebui generatiile mai tinere sa lucreze non stop si sa-si impuna parearea ca sa nu mai depindem de votul sau dorintele invechite si neactuale ale celor de virsta a treia caci pina la urma viitorul e al nostru nu al lor. Repet: atitudine trebuie sa avem fiecare dintre noi sa nu mai toleram ce am tolerat, sa nu ezitam sa facem observatie atunci cind nu suntem multumiti si sa nu ne mai sinchisim nu cumva sa-i obijduim pe cei care iata nu au reusit intr-o viata sa invete limba statului in care traiesc. Si sincer IMI ESTE IN COT de cei care se revolta si se simt neidreptatiti, noi cit timp am fost nedreptatiti? las` sa-si mai puna si ei intrebarea… Dar desigur ca nu vom obtine rezultate rapide, sa avem rabdare si perseverenta, cred eu.
pt Tania:
Felicitari ca pleci, ai sa mai vezi lumea, dar vreau sa te asigur ca tot acasa o sa te traga mereu, mai ales daca te-am gasit printre conversatii, deduc ca nu esti atit de indifrenta la ceea ce se intimpla in tara ta. Eu personal sint plecata din tara pentru a doua oara (nu demult am revenit din nou din motive profesionale, dar si aici la rusi nu raspund in rusa, si sa stii ca ei aici invata limba statului in care se afla, poate nu perfect dar la nivel de conversatie n-au incotr-o, pentru ca ici nimeni nu le face favoruri si uneori chiar ii intreb de ce aici o limba atit de grea o pot invata intr-un an dar romaneste nu pot vorbi intr-o viata, unii din ei se mai uita chioris dar dupa cum am zis mi-i in cot, e timpul sa ne impunem punctul de vedere). Si sa stii ca inafara esti si mai activ decit in interior pentru ca vreai si speri ca lucrurile vor merge spre bine si vreai si sa contribui. Sper sa nu uiti sa votezi atunci cind o sa fie nevoie de votul tau in tara. In rest iti doresc succese si sa stii ca nu ne asteapta nimeni peste hotare, iniferent ce servici ai bun sau mai putin bun. Sunt in contact cu foarte multi plecati din Moldova, 80 % din ei s-ar intoarce acasa daca ar avea un salariu macar in jumatate cit aici. Fie piinea cit de rea, to mai bine in tara ta, ai s-o simti pe pielea ta. Succes si DOAMNE AJUTA!
pt Sergiu: Toate problemele noastre sunt actuale. Am fost condusi de o turma de derbedei anume din cauza ca la multi din concetatenii nostri li s-a bagat in urechi ca problema identitatii nu e actuala si nu e importanta si daca le-au dat o suta de lei si o suta de grame l-au votat si pe dracu, deaceea de data asta totul e actual, ajunge batjocura fata de acest popor!
January 13 2010 la 13:53
magazinele ca magazinele, is private si daca ceva nu-mi place, vorba lui adi de mai sus:’nu mai vin’. Dar ce facem cu inspectoratul fiscal, CNAS, ministere? aici nu putem sa refuzam sa ne intoarcem vreodata. Incearca si reproseaza unei doamne de la CNAS ca vorbeste in rusa dupa ce ai asteptat 1 ora sa-ti vina randul pu a depune o dare de seama. Ele si asa se anina de orice chitibus necompletat corect…
P.S. In sfarshit o tema normala pe blog, mai des asa ceva, poate intradevar ne mobilizam ca la 7 aprilie si vorbim exclusiv romaneste pe viitor, cred ca va fi cea mai de catifea revolutie a basarabenilor.
January 13 2010 la 13:58
deci propui sa lasam balta ecomonia, sfera sociala, medicina si sa ne batem cu capul de perete ca la patria se ruleaza filme in limba rusa – 8 ani de zile pe nimeni nu a deranjat. in final o sa ajungem ca toate cinematografele vor fi inchise si in incinta lor vor fi centre comerciale iar voi cei cu ideologii neonationale veti privi tunul de lemn la odeon, pt ca statul o s…la va deschide cinematografe sau va investi in pocurarea filmelor.
iar turma de care am fost condusi – am ales-o singuri, asa ca nu va mai plingeti, ci apucativa de lucru. readuceti sistemul de invatamint, serv. medicale etc la niv pt care s-au majorat taxele (pt ca in ultimul timp serviciile au remas aceleasi dar preturile au zburat in cer – iar vorba la dlui lazar “vrem pret frumos sau intreprinderi competitive” sau la lui chirtoaca “in europa tot atita costa” le pot raspunde – oferitimi salariu competitiv ca in europa, servicii calitative si atunci voi achita pretul lor real). si in final ar trebui sa se ocupe de chestii serioase si nu de demagogie.
January 13 2010 la 15:24
Cred ca nu ai citit atent ce am scris, nicidecum nu a afirmat ca problemele socialle trebuie lasate pe planul doi, nici intr-un caz, ceea ce afirm eu e ca sa insistam pe ambele segmente in paralel cu problemele sociale sa fie puse in discutie si celelalte care le consideram la fel de importante, asa cum face si Stela in acest articol. Am tacut destul opt ani de zile… ajunge. Iar ce tine de preturi si servicii, inca o sa mai creasca…si am stiut ca asa o sa fie inainte de alegeri inca, pentru ca totul era artificial in Moldova cu Voronin si preturile si serviciiile au fost controlate artificial numai ca sa-i tumaneasca pe oameni sa-i voteze. Ceea ce se intimpla la noi acum e floare la ureche pe linga ce avea sa fie daca cistigau comunistii. Nici urma de salarii si pensiii pe mult mult mult timp, Moldova ar fi fost izolata inca pe multi ani inainte fara nici un ajutor extern. Faptul ca se reuseste sa se plateasca salarii asa mmizere cum sunt deja e un mare plus pentru cei care inteleg cu adevarat situatia. Iar apropo de serviciile comunale ele vor continua sa creasca atita timp cit iubita voastra Rusia ne va santaja in continuare asa cum poate ea s-o faca. Dar sa stii ca deja multi in Moldova gindesc altfel, nu mai vor numai osul, vor libertate de exprimare, vor drepturi si desigur si viata decenta. Cineva din cunoscutii mei mi-a zis prefer sa nu se majoreze salariile dar sa ridice infrastructura in urmatorii ani, mai ales drumurile, numai asa vor veni investitiile intoate partile tarii, asa se vor crea locuri de munca, altii mi-au spus ca sunt realisti ca va dura pina se va schimab in bine nivelul de trai dar in schimb nu se mai tem sa vorbeasca deschis la telfon si servici, iar profesorii de la sate mai ales sau saturat sa spuna minciuni la elevi despre limba, cultura si istoria lor. Care nu vine la putere incepe a schimba denumirea limbii, istoriei noastre dupa bunul plac, e timpul sa punem punctul pe I si sa recunoastem adevarul si nu e vorba aici nici de un nationalism ci de demnitate nationala care sunt doua luvruri total diferite, mii greata cind aud ca rusii sint discriminati in Moldova, oare sa fie asta un adevar????? Trebuie sa ai mult tupeu sa afirmi asa lucru in Moldova…poate pe tine nu te deranjeaza, dar pe multi dintre noi da. Armonia sociala si bunastarea s-a instalat in primul rind in tarile care s-au respectat ca popor si au stiut cine sunt si de unde vin si incotr-o vor sa ajunga, iar noi desigur o sa mai fim unde suntem mult timp pentru ca inca sint multi care gindesc ca tine.
January 13 2010 la 15:25
Comentariul anterior e pt Sergiu.
January 13 2010 la 16:11
Romanii fac distinctia clara intre:Basarabeni, adica alti Romani care , datorita vicisitudinilor istoriei, au fost despartiti de Patria Mama, dar nu si-au uitat NICIODATA limba si originile;maldavani, corcituri venetice ale romanilor cu populatii alogene slave, pe care ii vezi tot timpul in Bucuresti stalcind limba, vorbind ruseste intre ei si facandu-si veacul la Oficiul central de Pasapoarte de la Piata Romana.Cei din urma, simpli profitori ai cetateniei romane-eventual,care le va da automat dreptul sa mearga fara restrictii in alt stat al UE sau din zona Schengen.
January 13 2010 la 16:45
Si se mai spune sa nui vandalizezi……Probabil ca e aiurea sa le dai foc la localuri….da isi schimba la sigur chirilikca in latina.
January 13 2010 la 16:47
Sergiu..poate a deranjat…pe mine ma deranjat….am fost odata acolo…si pace frate nu ma mai vezi….una la mina…alta …de ce nu se numeste ,,Rodina,, ci Patria?
January 13 2010 la 16:50
1 salariile si pensiile sunt platite din contul imprumuturilor externe care 70% au fost si continua a fi indreptate (indiferent ce curentul politic din rm) la achitarea platilor curente si pina cind vom proceda astfel noi infrastructura nu vom avea
2 majorarea tarifelor – vreti iesire din spatiu csi si aderare cmpleta la ue- nici o problema achitati gazele naturale ca tarile membre a ue.
3 profesori la sate – ha ha ha – ceea ce numesti studii la sate in realitate e zero, ele nu exista pt ca odata cu independenta noi am reusit sa distrugem cel mai bun sistem de invatamint si mereu am numit pe post de ministri a invatamintului cei mai timpiti oameni
4 odata cu venirea noii puteri intr-adevar minoritatile din moldova au inceput sa fie prigonite si cred ca nu va trece foarte mult timp pina cind vor incepe sa se strige lozincile anilor 91-93, poate vor mai arde si pe rug vreo citiva rusi
6 nici pina acum nimeni nu va interzis sa va considerati romini, greci, bulgari etc. eu personal nu ma consider romin si sunt contra aderarii rm la rom.
7 apropo de drumuri, ai vazut vreo data cum se repara drumurile noastre? daca nu, atunci iti dau un sfat – uitate. acolo unde au asfaltat dupa 2 ploi asfaltul se spala si groapa devine si mai mare + pe o portiune stricata asfalteaza 5 gropi, iar pe hirtie se indica 1 km de drum – acum cu noua putere e la fel, in chisinau s-a trasat linii pt biciclisti – unde sunt ele, unde sunt biciclistii, citi bani s-au spalat aiurea? asa ca luatio mai moale cu toate, pt ca la putere au venit persoane care practica acelasi gen de munca.
January 13 2010 la 16:51
Si inca ceva…in Europa e 5 euro un bileta la cinema…in Viena de exemplu unde sunt mai multi turci si sirbi decit austrieci..si nu au cinematograf in turca…au post de telev. si atit…apropo…austrieci nu sustin ca vorb austriaca ci germana!!!
January 13 2010 la 16:57
Pai cine itzi interzice tie sa te numesti ,,moldovan,,?Eu nici nu prea itzi gasesc alta denumire…cum te numesti e una si ce esti de fapt e alta…Ca suntem romani asta e stiuta si ca te vei uni impreuna cu mine cu Romanie e tot stiuta…asta nui doar parerea mea…
January 13 2010 la 16:57
Romanian Warrior
da eu imi iubsc patria, iar pe voi curvelor si boriturilor care mereu ati tradat si ati intors curul cind o beleati inca mai incercati sa behaiti. futetio nahui cu pashapoartelr voastre lapadaturilor, rasuflati inca pt ca arunca ue cite un os.
iar faptul ca toti moldovenii cunosc una din cele mai bogate limbi si au posibilitatea de a citi opere de o valoare internationala, ceea ce voi curvelor niciodata nu veti face fara traducere pt sa sunteti romi
January 13 2010 la 17:02
vlad, ai alegerea ori mergi la patria, ori la odeon ori acasa la tv. nu e corect de a impune, creati/gasiti un investitor ce va crea o retea de cinematografe care va rula filme in rom si lasa populatia sa aleaga, dar noi nu putem astfel, noi trebuie sa distrugem sub un pretext pt a apoi sa nu mai reconstruim inapoi (asta noiam facut-o mereu).
January 13 2010 la 17:02
teatrul cehov tot va fi impus sa traduca piesele?
January 13 2010 la 17:23
@sergiu
De regula, nu raspund laturilor indoctrinate ca tine, dar ai depasit limita nebuniei.Cred ca esti pacientul maldavan evadat din Sanatoriul de bolnavi psihici de langa Predeal.Sa iti dea DUMNEZEU sanatate si vezi sa nu te ineci in propria-ti voma antiromaneasca.Din pacate, datorita corciturilor venetice ca tine, sufera multi romani de peste Prut, priviti de catre multi dintre noi cu neincredere.Du-te la scoala, naparca comunista si roaga-te apoi MANTUITORULUI sa nu ti se intample inzecit ceea ce doresti tu Romanilor si ROMANIEI.
January 13 2010 la 17:29
atita timp cit spurcaciuni si lepadaturi ca voi vor face atac la persoana si vor injura in stinga si dreapta vor primi un raspuns adecvat, si in general pt acele comentarii timpite postate de catre mirsavenia dvs se bate botul
January 13 2010 la 17:29
Da,Sergiu mare expert te-ai gasit tu. De aia comunistii la sfirsit de mandat nu mai dadeau deja pesii si salarii la timp, ca aveau totul sub control parca…Iar iubita ta limba, si aici refuz sa cobor la nivelul tau si sa incep sa injur in aceasta limba bogata…nu-s impotriva ca o cunoastem, dar de ce rusii nu o cunosc? Daca asa de supremi se considera, unde-i respectul fata de alte popoare? Eu personal vorbesc cinci limbi, dar nu uit care-i limba si tara mea. Si nu te mai vaicara pe aici ca nimeni nu distruge nimic faptul ca-i impune sa ruleze filme traduse in romana, nu-i falimenteaza si nici nu le macina peretii. Nu ti-e rusine sa spurci pe aici, mare patriot al prostimii ce esti, uita-te in oglinda…iar operele rusesti de valoare le-am citi noi toti, dar nu numai rusii au opere de valoare, asta e. In romana, engleza, franceza, spaniola, portugheza opere de valoare ai citit mai superdesteptule pro-rusofon ce esti, banuiesc ca nu. Incearca sa mai citesti si in alte limbi, si o sa -ti mai pice din sidromul de superioritate imprimutat de la rusi. Iar nationalisti sunt cei de lade tine care cum va simtiti un pic in nesiguranta incepeti a arunca cu nume si spurcaciuni pe aici. Problema celor de alde tine care se considere maldaveni, si cica-s mari patrioti e ca voi nu aveti patrie n-ati avut si nici n-o sa aveti, voi traiti ca individuum si cum sunteti atinsi vreti doar sa muscati. Pai iata cred ca o venit timpul sa va inghitit veninul, nu mai prinde la public sunteti in minoritate si epuizati la vocabular. Iar cit priveste cei ce se considera romani in Moldova si vorbesc limba romana majoiritatea din ei sunt cei mai patrioti pentru ca pledeaza pentru principiul dooua state un popor, iar de alde tine doar fac vaçluri in pahar si vor sa creeze niste provocari de genul anilor 90, dar cum am zis nu mai tine!
January 13 2010 la 17:31
@sergiu
PS.Am omis ceva: noi , ROMANII, citim operele literaturii universale in ROMANESTE si eventual, dupa posibilitatile intelectuale ale fiecaruia, in franceza, engleza, spaniola, italiana etc.Tot respectul pt. marii autori rusi, dar atat.Iar rusa o fi limba internationala pt. cei din spatiul csi si pt. corcituri alogeno/cominterniste, NU pt. europenii educati.Multa sanatate , nu mai am timp de pierdut cu specimene ca tine!
January 13 2010 la 17:35
Sunt deacord cu spusele lui abb eu personal mam confruntat cu o asemenea problema ca daca nu stii l.rusa ln oras e foarte greu, sau chiar imposibil sa te aranjezi la un serviciu bun avind studii superioare si chiar post universitare si anume in “sfera privata” exemplu elogvent e chiar or.Cahul unde am cite odata impresia ca nu esti in RM
January 13 2010 la 17:48
Stimata doamna STELA POPA, as dori sa stiu cand veti mai participa la emisiuni dedicate romanilor basarabeni, eventual cu dl. Voicu la TVR sau la TVR Cultural, unde este moderator.Cred ca ar fi necesar pt. multi dintre romanii de dincoace de Prut si s-ar putea evita astfel confuziile-regretabile, dealtfel-pe care multi dintre noi le fac, judecandu-i pe romanii basarabeni dupa gloata alogena care isi face veacul prin microbuze parcate langa Oficiul de pasapoarte din Bucuresti, pe str. Nicolae Iorga.Toate cele bune de la un Roman din Bucuresti.
January 13 2010 la 17:49
Asa suntem noi moldovenii care dupa cum cunosc sint 80% din populatie.Ne incomodam in fata fiecarei persoane care ne raspunde in rusa, nu avem filme, carti vinzatoare medici soferi,…. care sa vorbeasca in romina.
De ce ?
Deoarece la Cinema in rusa, la cafenea in rusa, la televizor in rusa…. Tot businesul e in mina vorbitorilor de rusa!!!!!
January 13 2010 la 17:57
Stela acest subiect sa il ai permanent in vizor.Eu personal nu am nimic contra l. ruse dar totusi sunt careva LIMITE, am inpresia ca in mentalul colectiv al moldovenilor vb. de l. romana se creaza o bariera de inferioritate fata de cei care sunt vb. de l. rusa,chiar am observat de foarte multe ori ca cei vb. l.rusa nu se complexeaza deloc chiar daca eu sunt in postura de client, sau cumparator, ca nu cunosc l. romana dinpotriva prin atitudinea lor te fac intrun fel sate simtii intr-un fel oarecum stingherit ca nu cunosti l. rusa.Si chiestia aceasta se obsearva foarte mult la oras asta ma refer absolut la marea mjoritate a oraselor din RM.
January 13 2010 la 19:21
un mare punct pe i
bravo Stela Popa mai ales ca v-am apreciat articolele de la inceput chiar, in pofida unor idioti care gandeau doar din prisma faptului ca aratati bine, sunteti in primul rand un bun analist.
Mult succes in continuare.
January 14 2010 la 13:25
Specimenul de tip mancurt si oribil ca “sergiu” este mai putin tolerat si raspandit in rindul tineretului Basarabean. Se face tare si mare pentru ca il luati inseama. Ignorati-l si va iceta prostiile. Posibil este un activist din pcrm sau alt partid cominternist.
Problemele expuse de Stela Popa sunt cunoscute si se intilnesc la tot pasul. Lumea le tot rabda de atita vreme. Cat era la putere pcrm nu se pute de facut nimic in aceasta directie. Atunci esea necarturarul de Voronin si vorbea ruseste la tot pasul, semna actele cu semnatura lui in chirilita, avea ministri care nu vorbeau si nu cunosteau romana (Molojen, Shova)…
Cred ca este timpul sa fie luate masurile pentru schimbare. Nu este nimic prea mult: Boicotarea din partea bastinasilor a cinematografelor cu filme doar in rusa, boicotarea magazinelor si cafenelelor cu deservire doar in rusa … Dar cind structurile de Stat mai tin in functii persoane ce nu stiu romana in politie , structurile fiscale, medicale, de invatamint s. a. nu e bine de loc. Ar trebui sa urmeze o atestare totala a angajatilor structurilor de stat care lucreazau publicul. Cind te duci la medic si te lovesti de necunoasterea limbii tale aici in tara, te imbolnavesti mai tare…
Totul se poate rezolva cu insisteta si omenie. In anii 90 foarte multi alolingvi invatau romina, dar cand s-a schimbat atmosfera in societate si Voronin promitea inegrarea in Uniunea Russia-Belarusi totul s-a schimbat…
January 14 2010 la 13:32
P.S. Cer scuze pentru erori in text.
Multa stima pentru dna Stela Popa, tot ce face este bine. Succese in continuare. La mai mult si la mai mare!
January 14 2010 la 14:08
Articolul e bun!
Comentariile….de tot felul!
Citisem mai sus intr-un post al Ilincai ca in anii 90 dreapta a cedat, care au plecat in romania, care si-au vazut de treburile lor! Da nimeni din cei care au comentat acest articol nu si-a pus intrebarea, da oare de ce au “plecat” sau au inchis gura toti cei care formau nucleul proroman aici in basarabia? De ce nimeni nu isi aduce aminte astazi de Mircea Druc, Leonida Lari, Ilie Ilascu si multi altii care intradevar au reprezentat o forta si au incercat sa intreprinda pasi concreti nu doar praf in ochi!!! Simplu, cand ti se aduce la cunostinte ca ori inchizi gura ori pleci , daca nu…..te mananca viermii si pe tine si familia ta,ti se cam face pielea gaina, stiind ca nu sunt doar vorbe (au fost executii, de care putini stiu). Voi chiar nu va puneti deloc intrebarea de ce oare ieri erau acesti oameni si astazi au plecat cu totii in romania, si principalul ca nimeni nici nu isi mai aduce aminte de ei si nici nu ii mai pomenesc?
Voi chiar aveti impresia ca tot ce se face azi in moldova e pe bune??? Cred ca vi sa-r cam lua covorul de sub picioare daca ati auzi parerea lui Druc, Lari, Ilascu, despre ceea ce se petrece la noi(ii dau exemplu pe ei ca sunt nume mai cunoscute dar sunt o multime de persoane care au fost reduse la tacere si traiesc astazi printre noi, adevarati romani basarabeni, oameni de o cultura stralucita, care nici in aceste zile nu deschid gura, pentru ca stiu….care-i treaba)!
January 14 2010 la 14:15
NIVELUL DE VORBIRE AL LIMBII DE STAT IN INSTITUTII , MAGAZINE , RESTAURANTE , NE INDICA SI STAREA R. MOLDOVA CA STAT CU ADEVARAT ” INDEPENDENT , SUVERAN SI INTEGRU ” … CE O SA SPUNA UN ENGLEZ , FRANCEZ SAU GERMAN AFLAT IN VIZITA DE AFACERI SAU TURISM ,CAND E “BOMBARDAT” PESTE TOT CU LIMBA RUSA ? AHA…MA AFLU INTR-O COLONIE “BANANIERA” A RUSIEI AICI . ATATA TIMP CAT NU SE DA RESPECTUL CUVENIT LIMBII OFICIALE A STATULUI , NU CRED IN GOGOASA CU – R.MOLDOVA ,STAT INDEPENDENT SI SUVERAN .SI PUNCTUM .
January 14 2010 la 14:46
Mart Laar ex prim ministru a Estoniei:”Demnitatea nationala este principalul factor pentru a deveni natiune prospera”.
Estonia membra NATO si UE pib pe cap de locuitor $20,560.
si unde se afla Republica Moldova?
January 14 2010 la 15:06
D-na Stela are mare dreptate in ceea ce scrie aici,bravo! Dar ar fi mult mai bine ca aceste probleme sa fie discutate mai frecvent,si poate,eventual sa se organizeze campanii de “derusificare”. Astfel ar fi implicata o mai mare parte din populatie la discutie,caci aici pot sa-si dea cu parerea doar cei ce au acces la internet. Cred ca s-ar gasi multi voluntari pentru asa o campanie,mai ales prin rindul tinerilor. Este deja insuportabil sa vezi cum unii incep a ti se adresa in limba rusa si doar atunci cind le raspunzi in romana,trec si ai la ideea ta. Nu credeti ca acest fapt ar putea servi drept dovada caci bastinasii Moldovei poarta-n spate frica rusilor?
January 14 2010 la 16:59
UNIREA CU PATRIA-MAMA ROMANIA E SINGURA SALVARE … IN UE NU SE INTRA NICI PESTE 15 ANI ,PE PUTIN … TOT CE APARTINE POPORULUI BASTINAS ,POPORULUI STRAVECHI AL ACESTOR LOCURI ,E BATJOCORIT SI LUAT IN DERIDERE DE MINORITARII IMPERIALI RUSI SAU FILO-RUSI … UNIREA CU ROMANIA IMEDIAT SI SA-I VEDEM DUPA AIA PE RUSOFONII ASTIA OBRAZNICI ,CUM O SA INVETE LIMBA ROMANA ZI SI NOAPTE …CE …? ESTE O RUSINE SA VORBESTI O LIMBA ROMANICA INRUDITA CU LIMBILE FRANCEZA , ITALIANA ,SPANIOLA ,PORTUGHEZA , RETO-ROMANA …?
January 14 2010 la 17:07
individul asta sergiu e un tip periculos atata patima are impotriva romanilor de chiar ma face sa cred ca la avortat rusoaica de mamasa,iar termenul de moldovean cu care se bat multi cu caramida in piept sau se declara il au corciturile homo sovieticus sau familile mixte
January 14 2010 la 17:12
victotar atat daca vi in romania ca rus trebuie interlocutorul sa cunoasca limba rusa sa fi tu multumit?
January 14 2010 la 20:59
Apropo de factura: Stela Popa a lasat pentru un pranz la cafenea o jumatate din pensia medie pe tara. Saracuta!
January 15 2010 la 14:42
bunicel articolul …
cam de ris si de plins cu jeniile si vajinele modlovenesti …
mai este si c.c. ELAT care apartine pcrm acolo am impresia ca vinzatoarele sunt impuse sa vorbeasca rusa … mai este si publicatia makler … si multe altele …
chiar suntem un popor mult prea rabdator (sau slab de minte) permitem la toti sa se urce in cap …
Stela nu te gindesti sa revii la TV ? ca tare dorim sa te revedem ai putea fi vazuta si auzita de mai multi … cum se zice – sa iluminezi mintile moldovenilor
January 15 2010 la 14:43
bunicel articolul …
cam de ris si de plins cu jeniile si vajinele modlovenesti …
mai este si c.c. ELAT care apartine pcrm acolo am impresia ca vinzatoarele sunt impuse sa vorbeasca rusa … mai este si publicatia makler … si multe altele …
chiar suntem un popor mult prea rabdator (sau slab de minte) permitem la toti sa se urce in cap …
Stela nu te gindesti sa revii la TV ? ca tare dorim sa te revedem ai putea fi vazuta si auzita de mai multi … cum se zice – sa iluminezi mintile moldovenilor
January 15 2010 la 14:54
Interesant,dar TV7 modereaza comentariile?
http://tv7.md/?page=Society&id=19702&lang=ru&list=1
“Разве что тупоголовые быки не знают русского, но разве это будущее нации???”
January 15 2010 la 15:11
pentru sergiu
O persoana , care scrie atit de frumos despre opere de valoare internationala,o persoana care il cunoaste pe Cehov, Tolstoi,Dostoevskii ,nu si-ar permite niciodata un limbaj arit de badaranesc, fie el si in moldoveneasca.Iti sugerez chiar sa-i citesti pe marii Rusi,poate i-ti va creste putin nivelul de inteligenta si o sa intelegi pina la urma cine esti.
January 15 2010 la 16:30
Stimata d-na Stela, Pizza de Italia shi Kafe de Italia sunt lukruri absolut diferite, skimbatzi va rog denumirea artikolului sau datzi un cek yn limba rusa de la piza de italia shi nu de la cafe de italia.Ei demult sau despartzit , shi au patroni absolut diferitzi.,shi din kyte shtiu nici relatziile nu synt kiar bune yntre ei., deci ynka o data va rog foarte frumos ,sa skimbatzi denumirea artikolului
January 15 2010 la 17:29
sergiu
Tovarasu’? ‘Nainte de a continua scrie-ne aici care sunt originile tale. Nu te feri si scrie-ne cu mandrie ce sange rally-aza prin tiner. Eu sunt roman ardelean. Tu?
January 15 2010 la 17:32
Vasilutsa spune:
January 14 2010 la 20:59
E vreo problema in cat cheltuie Stela? Nu te-nteleg.
January 15 2010 la 17:36
Victor spune:
January 13 2010 la 17:57
Ai o problema daca n-ai nimic peersonal impotriva existentei limbii ruse in asa zisa R.M. Doar n-ai vrea ca o minoritate de sub 6 la suta, provenita dintr-o tara invadatoare sa-si foloseasca limba in cadrul unui popor cu origini romane ce e de 80 la suta.
January 15 2010 la 21:00
Napocel spune:
January 15 2010 la 17:32
“E vreo problema in cat cheltuie Stela? Nu te-nteleg.”
Problema nu e in Stela personal, ci in tendinta pe care eu o observ: toti se plang ca tara e saraca, guvernarea a adus-o la sapa de lemn, mararul nu creste, usturoiul nu rodeste, bla-bla-bla… iar cafenelele din centrul Chisinaului sunt pline ochi.
Napocel spune:
January 15 2010 la 17:36
“o minoritate de sub 6 la suta”
Ai in vedere rusii? Romanii, conform aceluiasi recansamant, constituie doar 2 la suta din populatie.
January 15 2010 la 21:03
Nu unirea cu Patria Romania,ci restabilirea suveranităţii statului român asupra judeţelor sale din stînga Prutului,cunoscute şu sub denumirea creatura stalinistă republica Moldova.(Unirea a fost realizată deja la 1918).Derusificarea trebuie să devină o politică oficială a statului,trebuie adoptată o lege despre profanarea simbolurilor naţionale,în categoria simbolurilor naţionale trebuie de întrodusă şi limba statului – limba română.În lege trebuie de precizat locurile unde utilizarea altei limbi decît a statului constituie o infracţiune şi se pedepseşte începînd cu destituirea din post şi terminînd cu o amendă.Mai întîi însă trebuie de realizat atestarea în conformitate cu Legea despre limbile vorbite.D-l Ion Ciocanu exşeful Departamentului limbilor,trebuie de readus în funcţie,după cîte ştiu,e unul dintre cei mai buni cunoscători a problemei şi a soluţiilor.DUMNEZEU să ne ajute.Desigur cu legea nu vom izbuti nimic dacă fiecare la locul său nu va face ce depinde de el pentru a aduce situaţia la normalitate,adică ca limba română să fie pe tot teritoriul actualului stat R.Moldova ca germana în Germania şi Austria,italiana în Italia(de altfel fiind în această ţară am observat că dacă te adresezi în altă limbă decît italiana,băştinaşii îţi întorc imediat spatele şi nimeni nu-i numeşte pentru asta naţionalişti,( pentru Sergiu,jertfa rusificării).De altfel asemeni ca Sergiu,mai degrabă trebui de tratat ca jertfă a politicii de rusificare decît de ignorat.Aceşti oameni nu au demnite naţională,adică sunt robi ruseşti.Robul credincios stăpînului,după cum se ştie este în stare sa-şi dea şi viaţa pentru stăpîn,numai ca acsta să nu sufere careva incomodităţi,credeţi-l.
January 16 2010 la 00:49
Eu cred cä asa lichele ca acest sergiu nici nu trebue BÄGAT in seamä, el incä nu inseamnä toti basarabenii, asa lepädäturi sunt in toate natiile
January 16 2010 la 00:50
e o eroare a societätii si bine ati spus, se va ineca in propria urä
January 16 2010 la 16:09
Totul clar. Da stiu patroana unui salon de frumusete care luni in sir cauta sa angajeze administratoare buna de salon care sa vorbeasca si romana si rusa. Da a gasit buna doar una care vorbeste rusa pina la urma… Ca rusoaicele mai des lucreaza in sfera de deservire, chelneri etc… mai ales cum ca moldovenii is mai mult peste hotare la lucru, rusii ne deservesc acasa la cinema, magazine, pizza etc…
January 17 2010 la 02:02
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!APEL LA TOTI BASARABENII !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Actiunea: “…Cu ce va pot ajuta,EU inteleg DOAR in ROMANA…”
(atunci cind va adresati cuiva si el va raspunde in alta limba, decit Romana)
Rog, sa va alaturati la ACEST APEL si sa incepeti aceasta MISCARE p-u promovarea limbii ROMANE in Rep. Moldova. Ma adresez tuturor carora nu le este INDIFERENT de soarta LIMBII NOASTRE MATERNE.
EU nu fac acest lucru din dispret fata de alte nationalitati,dar care din START nu NE respecta si NU VORBESC LIMBA NOASTRA MATERNA la NOI in TARA, unde majoritatea sunt MOLDOVENI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PS: Va rog sa postati acest APEL pretutindeni si sa transmiteti la toti prietenii vostri.
EU AM INCEPUT —– DAR TU FACI CEVA IN PLUS P-U LIMBA NOASTRA?!!!!!!!!!!!!!
January 17 2010 la 20:58
Oameni buni!
Haideti sa nu tulburem pe rusofonii pina la alegeri,ce ne astept.
October 8 2010 la 14:25
oameni buni, invatati engleza !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
May 5 2011 la 19:58
Rusismul in Republica Moldova are radacini adinci… 1812. Noi moldovenii nu indraznim sa recunoastem ca suntem in umbra ruseasca, nu incercam sa iesim la Soarele Schimbarii. Avem o limba frumoasa, limba vorbita de Alecsandri, Eminescu, stramosi !!!!!! Dece trebuie sa folosim : ” conecina “, ” marshutka “, ” bazar ” …avem atitea cuvinte simple si frumoase : ” rutiera “, ” piata “, ” desigur/bineinteles “… Lenea si frica fata de cei care vor auzi ce cuvinte rostim, ne face sa fim timizi si sa mergem unde bate vintul. DESTUL !!!!!!!! AJUNGE !!!! E TIMPUL SA FACEM SCHIMBARE !!!!!! E TARA NOASTRA, A COPIILOR NOSTRI !!!!! ” Picatura cu Picatura se face Marea “…sa procedam si noi la fel !!!!!!!!! Intr-un ceas bun sa ne fie !!!!!!