/Audio/ Provocarea Acordului de mic trafic la frontieră
3 March 2010 22:02 Mai aproape de Europa,
La Chişinău au început să fie depuse actele pentru permisul de mic trafic la frontieră dintre Republica Moldova şi România. Potrivit datelor Consulatului României, citate de presa de peste Prut, în prima zi de depunere a actelor, mai bine de 50 de basarabeni din zona de graniţă au depus cereri pentru eliberarea permisului de mic trafic la frontieră. Nu toţi solicitanţii au putut însă aplica pentru permisul în cauză. Şi asta pentru că nu au ştiut exact de ce fel de acte aveau nevoie. Liviu Calancea este unul dintre cei care au făcut cale întoarsă.
Zona de frontieră cuprinde teritoriul României şi a R. Moldova, care se află de o parte şi de alta a frontierei de stat pe o fâşie de 30 km. Orice parte a unei unităţi administrativ – teritoriale situată la mai mult de 30 km, dar la mai puţin de 50 km de linia de frontieră, este considerată ca aparţinând zonei de frontieră. Senatorul Mihaela Popa consideră că aceşti km nu sunt atât de puţini pe cât par.
Şi senatorul de Botosani, Daniel Humelnicu, vede perspective importante legate de noul acord de mic trafic la frontieră.
Fostul prim –ministru al R. Moldova, Mircea Druc spune că deşi pasul a fost realizat, iar acordul ratificat, ar trebui să fie gestionat cu atenţie.
Şi profesorul Dan Dungaciu este de părere că Acordul de mic trafic la frontieră este o oportunitate care trebuie să apropie cele două maluri ale Prutului, nu să le despartă prin erori şi incapacităţi birocratice.
Amintim că acordul între Guvernul Republicii Moldova şi cel al României, privind micul trafic de frontieră, a intrat în vigoare la 26 februarie curent. Cetăţenii moldoveni nu pot sta pe teritoriul României mai mult de trei luni neîntrerupt de la data trecerii frontierei.
Un reportaj realizat pe 2 martie pentru Radio România Internaţional




























March 2 2010 la 12:32
Acest ACORD DE MIC TRAFIC trebuie sa ajute cele doua populatii din R. MOLDOVA SI ROMANIA.
Oricum va fi nevoie de mai multe CURSE DE AUTOBUZE SI TREN DEOARECE SUNT MULTE LOCALITATI CARE NU SUNT CONECTATE.
IN ALTA ORDINE DE IDEI IN REGIUNEA DE FRONTIERA IN ROMANIA VOR FI MULT MAI MULTI DIN R. MOLDOVA.
ORICUM EU MA BUCUR FOARTE MULT PENTRU ACEST ACORD.
March 2 2010 la 15:03
Acordul esteo batae de joc pentru basarabeni. Am fost iarasi dusi de nas.
March 2 2010 la 15:30
Am vazut ca o parte din presa au ridicat multe semne de intrebare in privinta micului trafic la frontiera. SI PE BUNA DREPATE, daca lucrurile stau asa cum se spune, ca nu toti locuitorii, care se incadreaza in limita acelor 30-50 km pot , totusi , sa obtina multravnitul permis , deoarece trebuie de motivat “serios” trecerea dincolo.Dar ,sa presupunem, eu locuiesc la Ungheni si vreau sa merg , pur si simplu ,cat mai des la spectacole de teatru la Iasi .Acolo nu am rude . Voi sta la hotel.Pot eu sa obtin un permis de trecere macar pe 2 ani ? Sau locuind in zona de frontiera, vreau sa merg la piata din IASI, sa vand sau sa cumpat produse.Si , cred ca vor mai fi o multime de “motive ” similare.Cred ca iarasi cineva si-a bagat coada , ca un lucru atat de bun sa fie , in fond , redus la ceva prost facut. Cine a stabilit metodologia implimentarii acestui acord , cred ca a facut si o mica diversiune, ca un lucru , in fond laudabil , sa iasa , pana la urma prost.Acuma unii rauvoitori , sa le spunem , din presa voronista si nu numai /intrati pe blogul lui V.Pavlicenco chiar acuma si veti vedea ce titlu -bomba a trantit dansa pentru a mai turna niste zoi la radacina guvernului Boc si a partidelor romanesti de la guvernare si nu numai ../Asa ca au dreptate vorbitorii mentionati de Stela in articol. BIROCRATIZAREA SI EXESUL DE ZEL , VOR ADUCE LA ZERO , UN LUCRU FRUMOS , CE ERA MENIT SA APROPIE CELE 2 DOUA MALURI DE PRUT.Asta ar trebui sa inteleaga cei care au lucrat la metodele de implementare a acorduluoi si sa revizuiasca de urgenta unele lucruri. Sa nu dam apa la moara celor ce viseaza sa intoarca lucrurile cum au fost acuma un an in urma.
March 2 2010 la 20:41
Vrem sa facem cum у mai bine,dar se primeste ca intotdeauna. Ne face de risul lumii. Acum au rusii si comunistii de aratat cu degetul spre Bucuresti si AIE.
Trebuiau informati cetatenii din timp cum sa procedeze si ce hirtii se prezinte.
Consulatul Romaniei lucreaza asa ca mai prost nu se poate.A iesit in strada catre cetateni,in prima zi,un tip care se vedea mult ma superior decit cei pe care trebuia sa-i serviasca,si cum am inteles inloc sa aiba pretentii oamenii catre el,acesta ii invata minte.
Este regretabil ce s-a intimlat,dar sa intimlat cevai ce descrediteza niste lucruri foarte importante.
March 2 2010 la 22:45
Stela,maine vin si eu la Tritonic
daca reusesc sa ma incadrez in timp sper sa fac si o poza acolo. Bafta multa pt maine si cat mai putine emotii!!
March 3 2010 la 00:16
Stela, succes la CHISINAU ! Asteptam aici vesti.
March 3 2010 la 09:11
Problemele tehnice peste tot există la început, dar nu cred că este cazul de a face probleme din micul incident la un început de cale. Pentru cetăţenii de pa ambele maluri acest pas este foarte important nu numai în plan spiritual, dar şi material. Îmi amintesc anii 1990-2000, cînd consătenii mei din s. Feteşti, judeţul Edineţ aveau practic unica sursă de venit comercializarea produselor alimentare pe pieţile din Suceava, Petra Neamţ, Rădăuţi unde am transportat şi eu porumbul de pe cotele părinţilor – Pînă la Chişinău sînt 200 cm. iar pînă în localităţile date 80-100 cm. Pămîntenii de peste Prut, din Romănia de sfintele Paşte vor putea gusta carnea de miel crescuţi în gospodăriile din Moldova.
În sfîrşit toţi doritorii vor putea vizita Mănăstirea Putna şi mormîntul sfînt al lui Ştefan cel Mare şi familiei sale
Pentru cei care n-au fost acolo este vă zic că este un loc extraordinar de frumos, mergeţi şi o să siţiţi aerul cu care a respirat, apa pe care a băut-o din izvoarele de munte Ştefan cel Mare şi Sfînt.
În rest totul este polemică, undeva poate invidie că nu a reuşit toate acestea, sincer să vă spun visam să vin în politică pentru a încerca soluţionarea acestor probleme, dar mă bucur din suflet pentru cei care au reuşit.
Aştept cu nerăbdarea posibilitatea de a merge în concediu de la Chişinău la baştină, la Feteşti, ca prin vama Lipcani-Rădăuţi să merg cu familia la Mănăstirea Putna.
March 3 2010 la 14:32
nu prea sunt de-acord cu acest trafic la frontieră, pentru că aceasta creează şi mai multe divergenţe în interiorul ţării, ei, a societăţii, mă rog.
pldm-ul a greşit atunci cînd a încercat să-şi facă o masivă campanie de pr din acest acord, pentru că lumea îşi dă seama abia acum de toate eşecurile acestui proiect şi că, de fapt, acesta nici nu facilitează pe nimeni.
o să vedem o scădere masivă a imaginii filaţene în sondaje, pentru că, conform studiului, 40% din populaţie trăieşte în zona acestor 50 km. deci, are şanse ca 40% din populaţie să se dezamăgească în el şi să fie pro, mai ştiu eu, MU sau PDM.
ps
îmi zici, te rog, mail-ul tău? sunt de la FJŞC, azi ai venit la noi cu prezentarea la “100 zile”
March 3 2010 la 15:53
astazi premierul Filat a mers al Consulatul Romaniei, afland de nemultumurile oamenilor.Sper sa se mai simplifice conditiile si numarul de documente. Poate ca partea romana a demonstrat exces de zel.
March 3 2010 la 19:34
[...] ora 16.00 - Lansarea romanului “100 de zile”, de Stela Popa; [...]
March 3 2010 la 21:24
Ca de fiecare data, autoritatile vorbesc frumos, dar practica ne omoara! Pai chiar nu inteleg de ce trebuie sa mearga lumea la primarie? Ce treaba are primaria cu dreptul meu de a calatori? Merg la consulat, arat buletinul (in care banuiesc ca este specificat domiciliul) si ….gata: da-mi permisul! Auzisem de ceva invitatii, legalizate la notar! Pai ce facem oameni buni, tranzactii imobiliare aici sau despre ce legalizari vorbim? Pentru ce i-mi trebuie mie invitatie? Daca un basarabean vrea sa mearga la Putna sau la Iasi, la Mitropolie – ce facem? Ne face Patriarhul Daniel chemare? Intre noi fie vorba, basarabenii nu vor putea iesi din Romania, asa ca UE n-ar trebuie sa simta acest lucru, in rest ….lasati basarabenii sa vina in Romania liber! Cei mai multi dintre ei, vor vinde in pietele din Romania. Grija trebuie sa avem cu acei 1% care creeaza probleme! Atit!
March 3 2010 la 21:56
Pt Stelica Andrei
Problema este ca acei 1-2%(sau mai mult)dintre cei care creeaza probleme sunt foarte greu de depistat.Prin urmare oricine poate fi suspect.Asa-i legea peste tot in lume.
March 3 2010 la 22:28
Asa este mereu la inceput…….dupa care lucrurile se vor mai aseza.
EU VREAU CA TOATRA LUMEA SA PROFITE DE ACEST ACORD SI PERMIS CHIAR SI ACEI RUSI SI ALTI CARE CRED CA NU AU CE FACE SI CE VEDEA IN ROMANIA (dar de fapt nu stiu pe ce lume se afla).
March 3 2010 la 23:21
subscriu la Ionuţ.
dacă 1% din moldovenii care vin în România sunt hoţomani şi imbecili, înseamnă că tre’ de interzis acordarea de permise?
de parcă românii şi rromii sunt mai de treabă, că faima le merge pe-ntreg teritoriul europei.
ps
nu a fost ceva ofensator.
March 3 2010 la 23:59
Buna ziua, Ajutati-ne sa salvam viata lui Sorin Gologan, un copil de numai 14 ani, maturizat inainte de vreme. Acest copil sufera de NEUROBLASTOM TORACIC, o forma rara de cancer, foarte grava, care evolueaza foarte rapid si ii ataca pe zi ce trece corpul si mintea. http://www.soringologan.info “Orice efort conteaza, oricat de mic”. Sorin va multumeste!!!
March 4 2010 la 17:01
STELA,DRAGA,TU TE AFLI MAI APROAPE DE EUROPA,SPUNE-LE CA NU SE POATE ASA DE PROCEDAT.cERINTELE DE 500 DE EURO,ACUM NISTE ABERATII CA SA TE FOLOSESTI DE MICUL TRAFIC LA FRONTIERA,ACUM SUNTEM IN ASTEPTAREA CEABERATII VOR MAI URMA INTRE CELE DOUA MALURI PRUTIENE.
ORICE PROBLEMA INCECAM S-O REZOLVAM NE IESE PE NAS.
aMINTITI-VA DE ACORDAREA CETATANIEI ROMANE LA INCEPUTUL ANILOR 90,CIND A NIMERIT PE MIINELE MAFIOTILOR ROMANI SI BASARABENI,CIND MII DE TARANI BASARABENI NICI MACAR N-AU STIUT CA SUNT CETATENI ROMANI,UNII CIARB AU MURIT ASA SI NE STIIND DE ACEST LUCRU.pE SPATELE ACESTOR OAMENI SAU INBOGATIT HOTII DIN POLITIA ROMANA SI MAFIOTII DIN bASARABIA.eSTE INACCEPTABIL CA INTRE NOI UN ASA FEL SA SE REZOLVE PROBLEMELE.iNCEPIND LE LUNI 1 MARTIE LA CONSULATUL rOMANIEI DIN cHISINAU DE DIMINIATA DEACUM FOSNEAU ESCROCII SI LE PROPUNEAU TARANILOR MOLDOVENI PENTRU PLATA SA LE REZOLVE PROBLEMA LEGITIMATIEI.sE VEDEA CU OCHIUL LIBER CA ACESTE ACTIUNI IERAU COORDONATE CU MAFIOTII DE DINCOLO DE pRUT.
cE SI CUM TREBUE SA PROCEDAM IN TOATE CAZURILE RELATIILOR NOASTRE TREBUE CINEVAI SA STIE SI SA LE REZOLVE,ALTMINTERI NE COMPROMITEM TOTALMENTE.
March 4 2010 la 19:18
Un articol interesant pe Unimedia, la tema:
http://unimedia.md/?mod=news&id=17199
Moldovenii s-au suparat pe Romania. De ce e nemeritata culpabilizarea Bucurestiului
Am urmarit atent presa de la Chisinau si demersurile autoritatilor moldovene din ultimele zile privind eliberarea permiselor de mic trafic la frontiera. Fara a nega birocratia de care ne impiedicam si noi in Romania mereu, nu pot sa nu ma gandesc la niste reactii disproportionate peste Prut.
Justificate, din moment ce asteptarile tuturor sunt foarte mari: dupa caderea regimului comunist de la Chisinau, populatia spera intr-o relatie foarte stransa cu Romania, materializata in ajutorul fratesc pe care sa il acordam si in tot felul de avantaje, in timp ce autoritatile de la Chisinau vor o materializare rapida a tuturor proiectelor convenite cu partea romana. Liderii de opinie de la Chisinau, pe de alta parte, editorialistii, asteapta ca Romania sa fie un avocat mult mai energic si mai convingator in UE in favoarea Chisinaului. Toate acestea insa duc la o mare sensibilitate la Chisinau atat la nivelul cetatenilor, cat si al clasei politice si implicit, atunci cand apar nemultumiri, o culpabilizare a Bucurestiului care mie mi se pare nemeritata.
[...] Asa as putea interpreta doua situatii din ultima vreme. Cea mai recenta, vizita de miercuri a premierului Filat la Consulatul Romaniei. Urmarind stirea de pe Jurnalul TV, am simtit o mica revolta cand l-a auzit pe diplomatul roman in dialog cu presa moldoveneasca: “Cine vine? E surpriza? Bine, atunci o sa o iau ca pe o surpriza. Daca aveti cunostinta ca vine o oficialitate, si cu siguranta vine, ca altfel n-ati fi aici dvs., ar fi bine sa stiu si eu, pentru ca mie nu mi s-a comunicat”. Nu e normal sa se intample asa. Presa de la Chisinau parea sa savureze controlul inopinat al premierului la o institutie a statului roman, pana la urma. Probabil ca cetatenii au spus: “iata, premierul ia masuri, vine sa vada ce nu e in regula cu aplicatiile pentru eliberarea permisului de mic trafic la frontiera si sa le ceara romanilor sa ia masuri, sa simplifice procedurile”.
Eu consider ca exista o mare toleranta a statului roman in aceasta privinta si as vrea ca editorialistii de la Chisinau sa priveasca si din perspectiva noastra: eu, cetaten roman, gasesc inadmisibil ca oficialitatea unui stat strain sa “controleze” o institutie romaneasca. Sa vina in control. Uzantele diplomatice nu permit asta, dar Romania n-a avut nicio reactie. In numele prieteniei si a dorintei ca relatiile dintre cele doua capitale sa fie cordiale, normale, prietenesti dupa o perioada atat de dificila din perioada regimului comunist la Chisinau. Dar am senzatia ca bunavointa ne e pusa la incercare. Credeti-ma, un astfel de gest nu este acceptabil.
Pana la urma, inteleg ca in doua zile au fost preluate peste 140 de dosare, iar coada de la consulat din fotografiile pe care le-am vazut era de vreo cateva zeci de oameni. Dar cozi mai mari am vazut adesea la consulatele romanesti de la Milano sau Roma, unde romanii stau sa isi rezolve probleme legate de acte sau orice alte probleme consulare.
Pe de alta parte, recunosc ca birocratia este stufoasa, iar asta se intampla si in Romania, ca necesitatea acelei invitatii legalizate a incurajat si aparitia unor “vanzatori” si, astfel, a coruptiei, dar asta e o problema a fortelor de politie moldovenesti. Ele trebuie sa starpeasca astfel de practici, e o chestiune interna, nu tine de Romania. Si mai recunosc ceva – sa nu ziceti ca nu vad hibele sistemului romanesc, care sunt o multime si ele – ca noi uneori impunem, din exces de zel, conditii chiar mai dure decat ne cere UE. Dar asta nu se refera doar la permisele de mic trafic pentru moldoveni, ci si la procedurile pentru obtinerea fondurilor europene in tara, ghiduri stufoase pentru aplicanti, asumarea Agentiei Nationale de Integritate inainte de aderare, deci nu e intentionat directionat sa fie o piedica pentru moldoveni, cum zicea editorialistul de la Timpul. Nu, noi suntem cuprinsi de exces de zel in relatia cu UE pentru ca suntem inca vulnerabili. Asta trebuie sa inteleaga si cei de la Chisinau. Vrem sa inlaturam orice suspiciune asupra noastra si atunci ne aratam mai catolici decat Papa. E corect? E gresit? Nu stiu, stiu doar ca cei de la Chisinau care ne acuza ca ne justificam cu obligatiile fata de UE nu vad si perspectiva noastra.
Tacere din prietenie
Cea de-a doua situatie la care as vrea sa ma refer este legata de amplasarea scutului antiracheta american in Romania. Trec de faptul ca Voronin a fost extremist cand a spus ca decizia CSAT aminteste de intelegerile dintre Antonescu si Hitler si ma refer la liderii moderati de la Chisinau: Serafim Urechean si Marian Lupu au cerut explicatii partii romane in legatura cu amplasarea scutului in Romania. Declaratii peste declaratii, in conditiile in care informatiile puse la dispozitia parlamentarilor din Romania si a opiniei publice au fost prezentate si Chisinaului. Romania a discutat cu vecinii despre asta, insa astfel de discutii nu se fac neaparat publice.
Autoritatile de la Chisinau au primit explicatiile pe diferite nivele: ministri de externe au vorbit la telefon, apoi adjunctii lor – Aurescu si Popov – au discutat pe aceeasi tema si mai apoi o delegatie a Romaniei, la nivel de director de departament in MAE, a mers la Chisinau sa dea explicatiile necesare. Romania a discutat cu toti vecinii – Ungaria, Serbia, Bulgaria, Ucraina, dar ele au respectat o conventie. Nu au vorbit public despre asta. in schimb, romanii au aflat de la autoritatile moldovene ca au avut loc consultari despre scut. Chisinaul a incalcat conventia de a nu vorbi despre asta – eu spun ca tot din ratiuni electorale, intrucat mai multi lideri politici apucasera deja sa se pronunte pe acest subiect, la fel ca si analisti – astfel ca Bucurestiul a fost prin in ofsaid la nivel de comunicare. Conventia fusese sa NU se comunice nimic despre asta – este o informatie pe care o stiu din cateva surse diplomatice – si autoritatile moldovene au dat comunicat. O incalcare a unei conventii la care Romania n-a reactinat, cu riscul ca MAE sa para din nou deficitar la nivelul comunicarii.
Opozitia de la Chisinau a fortat, spunea presa moldoveneasca, autoritatile de la putere sa comunice pe aceasta tema. nu este asta o logica de campanie? intai a iesit ministrul apararii care a spus ca interceptorii din Romania ar oferi protectie si unei parti din Republica Moldova, comunistii l-au acuzat ca “s-ar fi transformat in reprezentantul NATO in Moldova”, iar apoi premierul a iesit cu explicatiile primite de la partea romana. Este de apreciat ca a pus lucrurile la punct: instalarea scutului este un drept suveran al Romaniei.
Tocmai de aceea mi s-a parut ciudata si amuzanta relatarea presei de la Chisinau pe aceasta tema. Iata un titlu de pe Unimedia.md, citand Deutsche Welle: “Chisinaul a dat aviz favorabil instalarii scutului antiracheta in Romania”. Si lead-ul: “Republica Moldova nu are nimic impotriva deciziei Romaniei de a gazdui elemente ale scutului american anti-racheta pe teritoriul sau. Este pozitia oficiala a Guvernului de la Chisinau care, insa, s-a lasat asteptata din cauza discutiilor contradictorii intre politicieni”.
Iertati-ma, dar de ce trebuiasa isi dea avizul favorabil? Din punct de vedere diplomatic, Romania a facut un gest de buna-vointa si deschidere fata de vecini aratandu-le implicatiile instalarii scutului, insa e, asa cum au spus autoritatile de la Chisinau, “o decizie suverana a statului roman”. Dintre toti vecinii, Moldova a primit cele mai exhaustive informatii. Dar asta nu ca o obligatie: Romania nu este obligata sa dea vreo explicatie sau sa primeasca “aviz favorabil” de la niciun stat, vecin sau nu. Ok, veti zice ca de la rusi a primit. Asa e, dar e o alta discutie, purtata intre rusi si americani.
Un avocat dupa propriile puteri
Cu totii am salutat dezghetarea mult-asteptata a relatiilor dintre Romania si Republica Moldova. Romania a facut o serie de promisiuni, a prezentat o serie de proiecte si pentru mine nu este deloc convingatoare, pentru ca nu are, asa cum spunea analistul Dan Dungaciu, aparatul institutional si instrumentele adecvate sa le implementeze. Si implementarea lor trebuie urmarita cu mare atentie. Pe de alta parte, unele lucruri s-au miscat si astre trebuie remarcat: agentia pentru acordarea cetateniei, acest acord privind micul trafic la frontiera, ajutorul financiar de 100 de milioane de euro promis de Basescu la Chisinau si aprobat de Guvern.
Mai mult, a inchis ochii la incalcarile conventiilor diplomatice despre care v-am vorbit. Incearca sa reactioneze cat mai prompt: premierul Filat i-a telefonat omologului sau roman nemultumit de procedurile pentru obtinerea permisului, iar Boc a cerut imediat MAE simplificarea procedurilor. Sunt absolut convinsa ca Romania a pus conditii mai aspre decat o cerea UE, iar simplificarea se va face in marja de manevra pe care si-a pastrat-o. Am intrebat MAE ce face in acest moment, iar raspunsul oficial a fost: “MAE analizeaza impreuna cu autoritatile responsabile din Romania modalitatile de simplificarea a procedurii de urmat in vederea obtinerii de catre persoanele interesate a permisului de mic trafic de frontiera, care sa corespunda atat acordurilor bilaterale in vigoare, cat si normelor europene in domeniul trecerii frontierei si reglementarilor Schengen. De asemenea, MAE este in contact cu oficialii de la Bruxelles in acest scop”.
Revin acum la editorialele lui Constantin Tanase. Veti zice probabil ca nu e o opinie unanima, ca citez un singur editorialist, ca raspuns unor idei enuntate de un singur om, insa dupa primul impact al articolului – in care mi-am spus ca paote are dreptate, ca inteleg nerabdarea si frustrarea pe care probabil o resimt multi cetateni din Moldova – am ramas cu gustul amar al facptului ca perspectiva romaneasca nu e inteleasa.
Nu, UE nu e doar o scuza si Romania este un avocat bun al Moldovei, dar nu trebuie sa fie singurul. Intr-un dialog de acum 2-3 ani cu un polonez, care a fost presedintele comisiei de afaceri externe din Parlamentul European, pe tema moldovei, i-a spus: “Voi nu procedati bine, trebuie sa faceti ca Polonia, in cazul Ucrainei. Cautati in UE prieteni care sa va sustina cauza si fiti voi mai putin vocali. Cautati alti avocati in UE, care sa va sustina, singuri nu veti reusi decat sa produceti iritare”. Oficialii romani devenisera ridicoli cand sustineau ca Moldova trebuie inclusa in pachetul Balcanilor de Vest privind integrarea in UE, in conditiile in care la Chisinau era un regim comunist, exista problema cu Transnistria, iar Voronin spunea ca n-are nevoie ca Bucurestiul sa ii fie avocat. Autoritatile romane s-au prins tarziu ca e cazul sa nu mai zica asta, pana la Chisinau nu se creeaza conditiile favorabile.
Intr-o discutie cu diplomati britanici, i-am intrebat daca vad Moldova in UE. Era anul trecut, prin martie: “asteptam alegerile”, mi-au spus ei si au adaugat ca nu trebuie uitata problema din Transnistria. Acum doua saptamani am avut o alta discutie tot cu diplomati britanici care erau interesati de impactul pe care accelerarea acordarii cetateniei il va avea. Se tem de imigratie, intr-o vreme de criza economica, fireste. de-asta nu au liberalizat nici piata muncii pentru romani.
Exista o preocupare constanta a UE fata de masurile pe care le ia Romania vizavi de R. Moldova si de multe ori diploamtii romani au trebui sa explice Bruxelles-ului o serie de pozitii. Romania insa isi face treaba de avocat: a invatat din lectia poloneza si a initiat Grupul de prieteni ai R. Moldova, sustine din nou includerea in pachetul Balcanilor de Vest, vrea interconectarea retelelor de transport si energetice si alte proiecte. In consiliile in care se iau decizii de suplimentare a fondurilor pentru vecinatatea estica, inclusiv pentru Moldova, si romania are un cuvant de spus. Asa ca este un avocat, insa cu puterile si influenta de care dispune in acest moment in UE. Oricum, aceiasi diplomati britanici cu care am vorbit imi spuneau admirativ ca Romania este extrem de activa in a sustine cauza moldoveneasca.
Nu uitati, insa, insusi presedintele Basescu a spus-o la Cahul: “Romania incearca includerea Moldovei in grupul de tari din Balcanii de Vest. Din pacate nu avem succes in momentul de fata din cauza decalajului intre R. Moldova si Macedonia, Serbia, Muntenegru. Macedonia si Serbia au depus documentele prin care solicita inceperea procesului de negociere cu UE. Vom fi luati in considerare atunci cand R. Moldova va evolua suficient. Acesta a fost mesajul meu esential in intalnirea cu liderii moldoveni. Va putem fi un partener foarte bun, nu vrem sa va sufocam, dar va putem ajuta in pregatirea procesului de aderare la UE si in privinta sustinerii politice in Consiliul European si in institutiile de la Bruxelles”.
March 4 2010 la 23:58
JAY,buna articol. In fond sunt de acord. Cu mici precizari:
1/nu cred ca Filat a mers fara sa anunte . Autoarea a ajuns la aceasta concluzie, deoarece oficialul de la consulat , fiind afara cu presa si solicitantii de permise, nu stia nimic .Poate ca Filat a anuntat la ambasada , nu la consulat.In Chisinau ele-s in localuri si pe strazi diferite.
2/in privinta scutului.Opozitia se stie cum e.Au ridicat un taraboi!Au scris in presa lor atatea bazaconii , ca autoritatile au trebuit sa calmeze spiritele si sa emita un punct de vedere.
3/ romania sa nu uite ca R.M. INCA ESTE SUB OCUPATIE STRAINA CU ARMATA 14 SI RUSII SUB COASTA SI CHIAR IN PARLAMENT.ESTE INTRO SITUATIE DELOC DE INVIDIAT.
4/autoarea articolului , ca si editorialistul nostru Tanase , nu detin adevarul absolut.
SA FIM MAI TOLERANTI UNII CU ALTII. Momnetul este foarte dificil.
March 5 2010 la 16:36
nu gasiti scuze lui boc si basescu. au gresit, vor plati prin vot
March 6 2010 la 07:18
Nina, de acord. Articolul era o contrapondere la toate exagerarile de genul “Romania nu face nimic pentru Moldova” sau “Mai mult incurca lucrurile”. Dar in esenta, ai dreptate..
March 7 2010 la 15:24
Eu cred ca apropierea economica dintre Romania si Republica Moldova trebuia sa inceapa de undeva .